W III Konkursie „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”, Urząd Transportu Kolejowego wyróżnił Politechnikę Krakowską za uruchomienie Laboratorium Inżynierii Ruchu Kolejowego. LIRK - wyposażone w symulatory ruchu kolejowego - umożliwia praktyczną naukę zasad kierowania ruchem i działań w nietypowych sytuacjach.  
 
LIRK1Pracownia laboratoryjna LIRK z symulatorem ruchu kolejowego i urządzeń srk (sterowania ruchem kolejowym) powstała w Instytucie Inżynierii Drogowej, Kolejowej i Transportu na Wydziale Inżynierii Lądowej PK. Wyposażona jest w 12 stanowisk komputerowych będących odzwierciedleniem stanowisk pracy współpracujących ze sobą dyżurnych ruchu. Założenia i funkcjonalność systemu symulacji zbliżone są do symulatorów używanych w procesie szkolenia i doskonalenia zawodowego dyżurnych ruchu.
 
Podczas zajęć w laboratorium ruch kolejowy symulowany jest według zadanego rozkładu jazdy, a osoby wykonujące ćwiczenia kierują ruchem pociągów zgodnie z obowiązującymi przepisami, prowadzą dokumentację oraz obsługują symulowane urządzenia srk, a także inne systemy. Stacje i inne posterunki ruchu połączone są w zamkniętą pętlę, a ich układ i wyposażenie zostały zaprojektowane przy założeniu możliwie dużego zróżnicowania pod względem technicznym i ruchowym.
 
Ponadto w symulatorze odwzorowano przekaźnikowe oraz komputerowe urządzenia stacyjne i różne typy blokad liniowych, a także urządzeń przejazdowych. Pomiędzy stanowiskami funkcjonuje telefoniczna łączność ruchowa. Instruktor poza nadzorem nad symulacją może ingerować w jej przebieg, generując usterki urządzeń sterowania ruchem kolejowym i inne sytuacje nietypowe, a dodatkowo odgrywać rolę maszynistów, dyspozytorów, służb utrzymania itp. Działanie laboratorium LIRK opiera się na oprogramowaniu ISDR zmodyfikowanym na potrzeby projektu.
 

 Zobacz wywiad z dr. inż. Janem Gertzem

 

 
 
 nagroda UTK
Autorem koncepcji Laboratorium Inżynierii Ruchu Kolejowego jest dr. inż. Jan Gertz - pracownik Katedry Infrastruktury Transportu Szynowego i Lotniczego na PK. Twórcą oprogramowania wykorzystywanego w LIRK jest absolwent Politechniki Krakowskiej, mgr inż. Paweł Okrzesik. Najważniejsze funkcje symulatora ruchu kolejowego zostały uruchomione w minionym roku akademickim. 
 
Pracownia wykorzystywana jest w wybranych zajęciach dydaktycznych na studiach I i II stopnia kierunku transport, w tym specjalności transport kolejowy. Docelowo planowane są zajęcia dla studentów budownictwa na specjalności drogi kolejowe. Pracownia może być też udostępniona dla dyżurnych ruchu lub kandydatów na takie stanowisko, wspomagając proces szkoleń prowadzonych przez PKP PLK SA. Projekt LIRK jest przez cały czas rozwijany, a w przyszłości ma zostać rozszerzony o nowe funkcje oraz stanowiska. 
 
 
Na zdjęciach, Laboratorium Inżynierii Ruchu Kolejowego na PK; wyróżnienie w konkursie organizowanym przez UTK / fot. Jan Gertz
 
(bk)