Wspólne projekty badawczo-rozwojowe, organizacja specjalistycznych seminariów i konferencji, współpraca przy realizacji przez studentów prac dyplomowych i praktyk inżynierskich – to najważniejsze punkty umowy o współpracy pomiędzy Politechniką Krakowską a firmą EDAG Engineering Polska Sp. z o.o. Polska spółka jest częścią niemieckiego koncernu EDAG Engineering GmbH, specjalizującego się w dostarczaniu innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych i informatycznych największym i najbardziej uznanym koncernom motoryzacyjnym. Zatrudnia w 60 lokalizacjach na świecie 8,5 tysiąca pracowników. 
 
edag
 
Porozumienie o współpracy podpisali w piątek 29 marca br. prorektor ds. nauki PK prof. Tadeusz Tatara i Damian Portka, członek zarządu oraz dyrektor techniczny EDAG Engineering Polska Sp. z o.o. Prof. Tatara podkreślił znaczenie współpracy w dziedzinie elektromobilności, szczególnie w kontekście walki ze smogiem. Z ramienia PK koordynatorem umowy będzie Wydział Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej, który podczas podpisania umowy reprezentowali dziekan prof. Adam Jagiełło i prodziekan dr hab. inż. Andrzej Szromba, a od strony firmy EDAG Engineering Polska Sp. z o.o. jej krakowski oddział reprezentowany przez kierownika Michała Braszkiewicza. 
 
Kooperacja w obszarze badawczo-rozwojowym dotyczyć będzie m.in. wspólnych prac nad oprogramowaniem systemów wbudowanych, elektryfikacją pojazdów, konstrukcjami elementów nadwozi pojazdów. Umowa obejmuje także współpracę w obszarze edukacji – w planach są wspólne seminaria, konferencje i szkolenia, w ramach których partnerzy umowy będą mogli wymieniać się wiedzą i doświadczeniami. Przewidywana jest także realizacja prac dyplomowych przez studentów PK na praktyczne tematy, wynikające z potrzeb firmy oraz stworzenie programu praktyk inżynierskich dla studentów.
 
EDAG Engineering Polska Sp. z o.o. jest częścią niemieckiej korporacji EDAG Engineering GmbH, jednego z największych, niezależnych partnerów konstrukcyjno-rozwojowych przemysłu motoryzacyjnego na świecie. W 19 krajach i 60 lokalizacjach zatrudnia 8,5 tysiąca pracowników. Specjalnością firmy jest kompleksowy rozwój pojazdów od pierwszej idei do pojazdów seryjnych. Polska spółka koncentruje się zwłaszcza na projektach z zakresu konstrukcji nadwozi środków transportu. W warszawskiej siedzibie oraz oddziałach w Poznaniu, Lublinie i Krakowie zatrudnia ponad 120 osób i planuje systematyczny rozwój zespołu. W marcu tego roku firma EDAG Engineering została wybrana na tzw. integratora technicznego programu, prowadzącego do stworzenia w Polsce pierwszego samochodu elektrycznego. Odpowiedzialna za to spółka ElectroMobility Poland uznała, że EDAG Engineering  poprzez koordynację prac technicznych zagwarantuje wysoki standard i terminowość wykonania elementów niezbędnych do powstania finalnego produktu. Umowa ramowa  dotyczy konstrukcji i rozwoju trzech odmian nadwoziowych pojazdów elektrycznych. Firma ma być integratorem technicznym, odpowiedzialnym za konstrukcję i rozwój nadwozia pojazdów oraz inżynierię produkcji.  
 (ms)
 
 
Na zdjęciu, podpisanie umowy o współpracy pomiędzy PK a EDAG Engineering Polska - od lewej: Michał Braszkiewicz, Damian Portka, prof. Tadeusz Tatara / fot. Jan Zych