W kwietniu br. Instytut Pojazdów Szynowych Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej zawarł z Oddziałem Małopolskim spółki „Przewozy Regionalne” - POLREGIO umowę o współpracy w zakresie dydaktycznym oraz naukowo-badawczym. Dzięki podpisanemu porozumieniu studenci innowacyjnej, dualnej specjalności inżynieria pojazdów szynowych, mogą dokładniej poznać tajniki budowy i eksploatacji taboru szynowego, m.in. dzięki możliwości uczestniczenia w jazdach w kabinie maszynistów. 
 
kabinaPodczas jazd w pociągach obsługiwanych przez POLREGIO, studenci w praktyczny sposób zapoznają się z pracą drużyn trakcyjnych oraz zasadami obsługi i eksploatacją pojazdów. Zgłębiają również obowiązujące przepisy ruchu kolejowego. 
 
Specjalność inżynieria pojazdów szynowych została uruchomiona w 2017 r. i prowadzona jest w systemie dualnym na kierunkach transport i inżynieria środków transportu. Jest odpowiedzią na dynamicznie rozwijający się sektor budowy pojazdów szynowych i idące za tym zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę inżynierską w tej branży.
 
Strategicznym partnerem specjalności jest firma NEWAG S.A. – czołowy polski producent nowoczesnego taboru szynowego. Do procesu nauczania zaangażowane są także inne wiodące firmy z branży przemysłu taboru szynowego. Specjalność łączy w sobie teorię i praktykę zgodnie z oczekiwaniami przyszłych pracodawców. W ramach przedmiotów studenci Wydziału Mechanicznego zdobywają wiedzę, umiejętności oraz praktyczne doświadczenie z zakresu budowy, projektowania, technologii, certyfikacji i eksploatacji pojazdów szynowych. Program nauczania został opracowany dla profili kompetencyjnych: konstruktor, technolog, inżynier projektu.
 
Grupy studenckie w ramach specjalności inżynieria pojazdów szynowych liczą maksymalnie 15 osób, spełniając w ten sposób ideę „mistrz - uczeń” – odpowiedni kontakt dydaktyczny studenta z wykładowcą i praktykami z branży. W trakcie kształcenia odbywają się też płatne staże inżynierskie w wybranym przedsiębiorstwie. Podczas kończącego studia inżynierskie seminarium dyplomowego student realizuje projekt dyplomowy bazujący na praktycznych doświadczeniach zebranych podczas praktyk w przemyśle, poświęcony rzeczywistemu problemowi inżynierskiemu. Praca dyplomowa realizowana jest pod kierunkiem dwóch promotorów – pracownika Instytutu Pojazdów Szynowych PK i przedstawiciela firmy, w której student odbywał staż.
 
 (mg)
 
Na zdjęciu, kabina maszynisty / fot. Maciej Górowski