Drukuj
15 maja br. na Wydziale Inżynierii i Technologii Politechniki Krakowskiej kolejna odsłona interdyscyplinarnych zajęć „muzyczny kanon chemika” (cykl „W laboratorium kompozytora”) prowadzonych przez dr. hab. Piotra Romańczyka i dr. inż. Stefana Kurka z Katedry Biotechnologii i Chemii Fizycznej WIiTCh PK. Wykład otwarty pt. „Założenia estetyczne i warsztatowe w muzyce elektronicznej i instrumentalnej 2. połowy XX w. Różnice, cechy wspólne, wzajemne oddziaływanie” wygłosi dr Stanisław Bromboszcz - pracownik Akademii Muzycznej w Katowicach. 
 
S BromboszczDr Stanisław Bromboszcz pochodzi z Krakowa. Jest kompozytorem i pianistą. Studiował na Akademii Muzycznej w Katowicach, a także w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart w Niemczech. Od 2008 r. roku pracuje w Katedrze Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Dr Stanisław Bromboszcz jest laureatem konkursów kompozytorskich i pianistycznych, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (II nagroda w 2000 r.), 8th Tokyo International Competition for Chamber Music Composition (wyróżnienie w 2003 r.) oraz dwukrotnie Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2006 i 2007 r.). Wykład dr. Stanisława Bromboszcza odbędzie się w środę 15 maja br. o godz. 16.15 w budynku Wydziału Inżynierii i Technologii Chemicznej na kampusie PK przy ul. Warszawskiej 24 - sala Rady Wydziału (nr 12). Po wykładzie przewidziana jest dyskusja z kompozytorem.
 
Wykłady i seminaria „muzyczny kanon chemika” to oryginalne i jedyne w skali kraju przedsięwzięcie pedagogiczne wprowadzone w 2011 r. do oferty dydaktycznej Wydziału Inżynierii i Technologii Chemicznej PK przez dr. hab. Piotra Romańczyka i dr. inż. Stefana Kurka. Celem zajęć, realizowanych cyklicznie dla studentów I roku wszystkich kierunków, jest kształtowanie wrażliwości i świadomości muzycznej przyszłego absolwenta uczelni technicznej, co wpisuje się w misję Politechniki Krakowskiej. Poprzez słuchanie kompozycji należących do kanonu muzyki poważnej w wybitnych interpretacjach, a także przedstawienie związków między muzyką i nauką, studenci rozwijają nawyki związane z aktywnym uczestnictwem w życiu kulturalnym. 
 
W trakcie autorskich wykładów przygotowywanych w formie audycji, studenci słuchają wybranych kompozycji poprzedzonych krótkim wprowadzeniem, dyskutują o utworach i zapoznają się z elementami estetyki muzycznej. Ważne miejsce zajmuje prezentowanie przez prowadzących twórczości i osiągnięć naukowych kompozytorów-chemików lub melomanów-chemików, m.in. Aleksandra Borodina, Edwarda Elgara, Dmitrija Mendelejewa. Dzięki systematycznie rozwijanej współpracy pedagogicznej z wybitnymi artystami z Akademii Muzycznej w Krakowie i Akademii Muzycznej w Katowicach - skrzypaczką dr hab. Danutą Augustyn oraz z dr. Stanisławem Bromboszczem, studenci mają możliwość bezpośrednich spotkań oraz słuchania muzyki wykonywanej na żywo. Ponadto, w ramach zajęć biorą udział w prestiżowych wydarzeniach muzycznych (koncerty w Filharmonii i Operze Krakowskiej, Centrum Kongresowym ICE Kraków, Akademii Muzycznej w Krakowie). W 2013 r. gościem przedmiotu „muzyczny kanon chemika” był prof. Krzysztof Penderecki, który - jak sam podkreślił - po raz pierwszy spotkał się ze studentami i pracownikami uczelni technicznej.
 
Kolejnym gościem „muzycznego kanonu chemika” będzie wspomniana wcześniej Danuta Augustyn z Akademii Muzycznej w Krakowie. 22 maja br. wygłosi wykład pt. „Cztery Pory Roku A. Vivaldiego jako przykład muzyki programowej”, ilustrowany muzyką wykonywaną na żywo
 
 
Na zdjęciu, dr Stanisław Bromboszcz w trakcie wykładu na WIiTCh PK (2018 r.) / fot. Piotr Romańczyk