Drukuj
Jakub Jedynak i Radosław Domżoł zostali zwycięzcami konkursu organizowanego przez firmę Renault – „Renault Easy City. Design the Future”. Studenci Wydziału Architektury PK zaprojektowali sieć centrów przesiadkowych wykorzystujących pojazd Renault EZ-GO do transportu ostatniej mili. Uroczystość wręczenia nagród laureatom odbyła się 5 czerwca br. w Warszawie. 
 
Konkurs „Renault Easy City. Design the Future” był adresowany do uczestników indywidualnych oraz grup uczestników zainteresowanych ochroną środowiska, rozwojem urbanistyki, mobilności zrównoważonej, motoryzacji i architektury, w szczególności do architektów, projektantów, aktywistów i badaczy miejskich, studentów wydziałów twórczych oraz studiów miejskich.
 
Zadanie konkursowe polegało na zaprojektowaniu miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla elektrycznego, współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO. Budowa takich szybkich centrów może być sposobem na rozwiązanie wielu współczesnych problemów związanych z mobilnością w polskich miastach.
1. miejsce Jakub Jedynak Radosaw Domo
 
 
Zwycięski projekt studentów Politechniki Krakowskiej zakłada stworzenie sieci centrów przesiadkowych rozmieszczonych w odpowiednich odległościach, w oparciu o gęstość zaludnienia. Transport tzw. ostatniej mili miałby się odbywać z wykorzystaniem autonomicznych, współdzielonych pojazdów Renault EZ-GO, a komunikacja między centrami przesiadkowymi za pośrednictwem tradycyjnego transportu zbiorowego. 
 
Pojazdy zostały umieszczone na różnych poziomach, żeby wyeliminować przecinanie się dróg środków transportu wewnątrz obiektu. W projekcie autorstwa Jakuba Jedynaka i Radosława Domżoła znalazły się również sklep, kawiarnia, miejsce integracji, przechowalnia bagażu i warsztat rowerowy, a na dostępnym dla użytkowników zadaszeniu centrum – obiekty sportowe i zieleń rekreacyjna. – Wartością tego projektu jest to, że traktuje miasto jako krajobraz. Przestrzeń parkingowa i miejsce przechowywania samochodów współdzielonych zostało powiązane z formą terenową i dzięki temu tak ją ukształtowano, że nie ma tam schodów i trudnych do pokonania przez pieszych różnic terenu. Wszystko jest organicznie ze sobą połączone. Piesi, współdzielone pojazdy i transport publiczny są traktowani jako równorzędni uczestnicy miejskiej wspólnoty – mówi Małgorzata Kuciewicz, jurorka konkursu.
 
Zwycięzcy z Politechniki otrzymali nagrodę w wysokości 20 tys. złotych. 
 
Zwycizcy konkursu w rodku przewodniczcy jury Vincent Carr Dyrektor Generalny Terytorium East Renault Timothy Manuel Jakub Jedynak i Radosław Domżoł są studentami architektury na studiach II stopnia na PK. Pasją Jakuba Jedynaka jest architektura i motoryzacja. Od wielu lat interesuje go problem połączenia urbanistyki i miejskiego życia z szeroko pojętym transportem. Radosław Domżoł łączy studia z pracą w jednym z krakowskich biur projektowych. Uczestniczył w wymianie studenckiej z Uniwersytetem Technologii i Ekonomii (BME) w Budapeszcie. 
 
Drugie miejsce w konkursie „Renault Easy City. Design the Future” zajęli Wiktor Szulfer, Julia Kazimierska i Olek Kępiński – studenci wzornictwa przemysłowego na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie – za koncepcję systemu „Ez Puls”. Trzecie miejsce zdobyli Jan Heymer (absolwent Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej i Politechniki Warszawskiej) i Wacław Marat (absolwent Wydziału Grafiki ASP w Warszawie). W swojej pracy konkursowej przedstawili koncepcję miejsca przesiadkowego zainspirowaną strukturami tworzonymi przez bobry. 
 
Laureatów konkursu wyłoniło jury, któremu przewodniczył Vincent Carré (od 2017 r. zarządza Electric Cars, Connected Cars i New Mobilities we Francji, wcześniej m.in. szef Grupy Renault w Belgii). W skład gremium weszli: Wojciech Drzewiecki, Radosław Gajda, Krzysztof Herman, Małgorzata Kuciewicz, Iga Mościchowska i Agata Szczech. 
 
Z okazji uroczystości wręczenia nagród, która odbyła się 5 czerwca br., samochód Renault EZ-GO koncepcyjny po raz pierwszy przyjechał do Polski. Pojazd można było zobaczyć na Placu Defilad, odbyły się również pokazowe przejazdy. Renault EZ-GO to pierwszy współdzielony pojazd autonomiczny o napędzie elektrycznym zaprojektowany do indywidualnego przewozu lub transportu małych grup. Umożliwia on wyruszenie w drogę ze stacji wynajmu lub z miejsca zgeolokalizowanego przez aplikację. Dzięki temu zachowuje wszystkie zalety aut elektrycznych, ale dodatkowo pozwala kierowcy na odpoczynek w czasie jazdy, a także może być wykorzystywany przez osoby, które nie potrafią prowadzić samochodu. 
 
EZ-GO jest alternatywą dla prywatnych samochodów oraz dla zbiorowego transportu publicznego, metra lub autobusu, ponieważ łączy w sobie elastyczność i komfort transportu indywidualnego ze skutecznością i bezpieczeństwem transportu publicznego. Ogłoszeniu zwycięzców konkursu „Renault Easy City. Design the Future” towarzyszył także panel dyskusyjny na temat nowego modelu mobilności miejskiej.
 
Więcej informacji na stronie renaulteasycity.pl
 
 (bk)
 
 
 
Na zdjęciach, 1) zwycięski projekt Jakuba Jedynaka i Radosława Domżoła; 2) zdobywcy pierwszego miejsca, Jakub Jedynak i Radosław Domżoł w towarzystwie przewodniczącego jury Vincenta Carré i dyrektora generalnego Terytorium East Renault Timothy'ego Manuela, w tle Renault EZ-GO / fot. Renault Polska, Constans PR