Studenci z kół naukowych działających na Politechnice Krakowskiej realizują najbardziej śmiałe i niezwykłe pomysły. Trwają właśnie prace nad stworzeniem kajaka z betonu tekstylnego, który weźmie udział w międzynarodowych zawodach w Utrechcie. W projekt zaangażowani są studenci z Koła Naukowego Inżynierii Materiałów Budowlanych FOOTPRINT. Przedsięwzięcie otrzymało wsparcie FutureLab PK – studenckiego laboratorium innowacji. 
 
PKanoeProjekt pn. „PKanoe – budowa łodzi z betonu tekstylnego ze spoiwem o obniżonym śladzie węglowym” realizuje grupa studentów z Wydziału Architektury i Wydziału Inżynierii Lądowej pod kierunkiem dr hab. inż. Izabeli Hager, prof. PK. Zadanie polega na opracowaniu materiału kompozytowego – betonu tekstylnego, który zostanie zastosowany do wykonania kadłuba łodzi przeznaczonej dla dwóch osób. Kanoe z PK będzie ważyć około 100 kg. 
 
Beton tekstylny jest materiałem, w którym zbrojenie niemetaliczne jest umieszczone w matrycy mineralnej. Wzmocnienie zwykle składa się z włókien szklanych, węglowych lub bazaltowych. W przeciwieństwie do typowego zbrojenia stalowego, włókna te nie są wrażliwe na korozję, a zatem umożliwiają stosowanie cementów o niskiej zawartości klinkieru (tworzywa ceramicznego). Prowadzi to do zmniejszenia śladu węglowego (ang. carbonfootprint) takiego spoiwa, a więc obniżenia wytwarzanego podczas produkcji cementu dwutlenku węgla. Zdaniem uczestników projektu „PKanoe”, betony tekstylne są warte uwagi i stanowią nowoczesne i zrównoważone rozwiązanie dla lekkich elementów betonowych. Zastosowanie takiego typu zbrojenia pozwala zwiększyć właściwości wytrzymałościowe elementów od 5 do 6 razy w porównaniu z materiałem bez zbrojenia. Dodatkowym atutem jest sprężystość materiału – obciążony ulega deformacji, ale nie pęka i nie kruszy się. 
 
Cienkościennie elementy betonowe mogą być stosowane w budownictwie jako lekkie konstrukcje, panele elewacyjne, elementy warstwowe i panele okładzinowe. Możliwość uzyskania cienkich przekrojów jest też interesująca z punktu widzenia możliwości tworzenia efektownych form architektonicznych i znaczącej oszczędności materiału wynikającej z redukcji przekroju. 
 
Studencki projekt budowy kajaka z betonu tekstylnego służy promocji nowego, innowacyjnego rozwiązania, ale żacy z Politechniki chcę też wziąć udział w corocznym wyścigu kajaków w całości wykonanych z betonu – BetonKanoRace. Impreza odbędzie się końcem maja br. w holenderskim Utrechcie. Będą w niej uczestniczyć studenci uczelni technicznych z różnych krajów. Zbudowane kajaki muszą spełniać wymagania dot. wymiarów oraz technologii wykonania i zastosowania materiałów. Kategorie w jakich będą rywalizować uczestnicy to m.in.: wyścig na 100 i 200 metrów w zespołach żeńskich, męskich oraz mieszanych, konkurs na najlżejszy i najcięższy kajak, a także konkurs na innowację materiałową. 
 
Realizacja projektu „PKanoe – budowa łodzi z betonu tekstylnego ze spoiwem o obniżonym śladzie węglowym” jest możliwa dzięki FutureLab Politechniki Krakowskiej. Jednostka wspiera finansowo i organizacyjnie realizację planów i projektów naukowych studentów PK. W pierwszej edycji ogłoszonego przez FutureLab „Konkursu na projekty studenckie PK”, finansowanie na łączną kwotę 232 tys. zł otrzymało 16 z nich. Większość laureatów konkursu należy do kół naukowych działających na uczelni.
 
(bk)
 
Na zdjęciu, studenci z Koła Naukowego Inżynierii Materiałów Budowlanych FOOTPRINT / fot. archiwum koła