Czterech pracowników naukowych Politechniki Krakowskiej weszło w skład Rady Programowej ds. Rozwoju Systemu Transportowego Miasta Krakowa – organu doradczego i opiniodawczego prezydenta Krakowa. Przewodniczącym tego gremium został dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej PK prof. Andrzej Szarata. 
 
Rada Programowa ds. Rozwoju Systemu Transportowego Miasta Krakowa została powołana na mocy zarządzenia prezydenta Miasta Krakowa z dnia 11 stycznia br. W jej dwunastoosobowym składzie znaleźli się eksperci PK – poza prof. dr. hab. inż. Andrzejem Szaratą (Katedra Systemów Transportowych Wydziału Inżynierii Lądowej) również: prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca (kierownik Katedry Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu Wydziału Inżynierii Lądowej), dr inż. Marek Bauer (prorektor ds. studenckich PK, Katedra Systemów Transportowych Wydziału Inżynierii Lądowej), dr inż. Maciej Michnej (zastępca kierownika Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu Wydziału Mechanicznego). 
 
Członkami Rady są także: dr Michał Kudłacz (wiceprzewodniczący, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie), Ewa Bielas (Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Krakowa), prof. dr hab. inż. Tadeusz Uhl (Akademia Górniczo-Hutnicza), dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. Politechniki Lubelskiej, dr hab. Paweł Kubicki, prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego, dr hab. inż. Renata Żochowska, prof. Politechniki Śląskiej, dr inż. Krystian Birr (Politechnika Gdańska), dr Arkadiusz Kołoś (Uniwersytet Jagielloński).
 
Rada jest organem doradczym i opiniodawczym prezydenta Krakowa w zakresie proponowanych działań zmierzających do rozwoju systemu transportowego miasta, w oparciu o wiedzę, doświadczenie oraz znajomość problemów społecznych i gospodarczych jej członków. Obszar działalności Rady jest bardzo szeroki i obejmuje: strategię Gminy Miejskiej Kraków w oparciu o planowanie przestrzenne i zrównoważony rozwój systemu transportowego na terenie miasta oraz gmin ościennych; politykę transportową; programy strategiczne; system zarządzania transportem w zakresie: zarządzania transportem zbiorowym (w tym podział kompetencji oraz włączenia do obsługi przewoźników prywatnych, terminali przesiadkowych), spełniania najwyższych norm europejskich w zakresie transportu niskoemisyjnego, zarządzania ruchem (m.in. organizacji ruchu ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Śródmieścia, organizacji ruchu na obszarach problemowych i trudno dostępnych, strefy ograniczonej dostępności komunikacji zbiorowej, ruchem kolejowym, szybkim i bezkolizyjnym transportem szynowym, ruchem rowerowym i pieszym, systemem park & ride, zintegrowanymi węzłami przesiadkowymi).
 
Członkowie Rady Programowej ds. Rozwoju Systemu Transportowego Miasta Krakowa będą też realizować zadania w zakresie rozwoju smart city i elektromobilności; zadania w zakresie zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Krakowa i gmin ościennych, tworzących wspólną politykę transportową metropolii. Ponadto podejmą problematykę udziału transportu szynowego w obsłudze komunikacyjnej miasta i zajmą się planami oraz strategiami inwestycyjnymi, które wspomogą rozwój systemu transportowego. 
 
(bk)