Nauka spawania, jednej z najbardziej rozpowszechnionych w pracy inżyniera technik łączenia materiałów, jest teraz na Politechnice Krakowskiej całkowicie bezpieczna, ekologiczna i łatwiejsza. Studentom PK od niedawna pomaga w niej nowoczesna pomoc dydaktyczna – symulator spawania „VRTEX 360”. 
 
Korzystają z niego głównie studenci Wydziału Inżynierii Materiałowej i Fizyki oraz Wydziału Mechanicznego PK, a także uczestnicy studiów podyplomowych „Międzynarodowy/Europejski Inżynier Spawalnik – IWE”. Techniki spawania poznają podczas kształcenia na kilku kierunkach studiów (m.in. inżynierii materiałowej czy mechanice i budowie maszyn). Potem w pracy inżynierskiej często nadzorują tego typu procesy, stąd konieczność nabycia takich umiejętności. Podczas zajęć na PK mogą teraz korzystać z nowoczesnego narzędzia dydaktycznego, zakupionego przez Wydział Inżynierii Materiałowej i Fizyki.
 
Symulator spawania wykorzystuje technologię wirtualnej rzeczywistości, która odwzorowuje rzeczywiste warunki spawalnicze. Wystarczy założyć okulary VR, by zobaczyć realistyczny widok jeziorka spawalniczego i usłyszeć odgłosy prawdziwego spawania. „VRTEX 360” wyposażony jest też w pełnowymiarową przyłbicę oraz uchwyty spawalnicze. Symulator pomaga w nauce podstaw procesu spawania łukowego i umożliwia nabycie tzw. pamięci mięśniowej, a więc wyćwiczenie poprawnych ruchów ręki, by m.in. utrzymać właściwy kąt nachylenia palnika i kierunek jego ruchu. Urządzenie daje użytkownikom możliwość zapoznania się z rozbudowanymi procesami spawania, kilkoma technikami procesu przy użyciu wielu rodzajów spawanych materiałów – podstawowych i dodatkowych. Studenci poznają różne typy złączy i ustawień urządzeń spawalniczych itp. A wszystko to niskim kosztem, bo bez faktycznego zużycia materiałów i przy obniżonym zużyciu energii.
 

 

Zobacz, jak wygląda proces spawania w wirtualnej rzeczywistości (film zrealizował Adam Sadło)

 

 
 
Dr inż. Sławomir Parzych z Zakładu Technologii Materiałów na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Fizyki, który prowadzi zajęcia ze studentami na symulatorze spawania, podkreśla wiele zalet urządzenia: – Symulator jest całkowicie bezpieczny dla kursantów, którzy – poznając techniki  spawania – nie muszą obawiać się poparzenia od snopu iskier, dymów spawalniczych, promieniowania UV. Co niezwykle ważne, jest też przyjazny dla środowiska i ekonomiczny. Pozwala ograniczyć zużycie energii i materiałów eksploatacyjnych, takich jak blachy, rury, gazy osłonowe, materiały spawalnicze. 
 
Bardzo przydatną funkcją symulatora jest też możliwość skorzystania z kilka trybów szkoleniowych:  prezentacji ustawień „realnego” urządzenia, instrukcji stanowiskowej, trybu lekcji, tzw. spawania demo (pokaz idealnie wykonanego złącza), trybu podpowiedzi w trakcie wirtualnego spawania, wirtualnej próby gięcia (pozwala na natychmiastową ocenę poprawności wykonania złącza spawanego) czy trybu powtórek. – Dzięki tej ostatniej funkcjonalności student ze swoim opiekunem może prześledzić wirtualny proces spawania od początku, sprawdzić, gdzie popełnił błędy i łatwo je skorygować – wyjaśnia dr inż. Sławomir Parzych. 
 
Wydział Inżynierii Materiałowej i Fizyki nabył urządzenie pod koniec 2019 r. W ten sposób PK stała się drugą – poza Politechniką Gdańską – uczelnią w Polsce dysponującą symulatorem takiej klasy, z tak ogromną liczbą funkcji. Przejście wiosną 2020 r. w tryb nauki zdalnej w związku z pandemią COVID-19, spowodowało, że na szerszą skalę maszyny będzie można używać dopiero w bieżącym roku akademickim. Urządzenie jest zlokalizowane w budynku WIMiF na kampusie Politechniki w Czyżynach. Zalety nauki spawania za pomocą technologii wirtualnej rzeczywistości dostrzegają też inne uczelnie. Niedawno podobne urządzenie pojawiło się na Politechnice Rzeszowskiej.
 
(mas, bk, ps)