loga

 

Celem głównym projektu Laboratorium Małego Inżyniera (zwanego dalej Laboratorium) jest rozwój uniwersalnych kompetencji uczniów klas wczesnoszkolnych oraz przedszkolaków starszych. Wiek uczestnika to 5-10 lat.

 

W większości zajęcia w ramach Laboratorium będą oparte na warsztatach manualnych, co jest szczególnie istotne dla dzieci w tej grupie wiekowej. Takie warsztaty pozwolą bowiem na podniesienie zdolności manualnych dzieciom wczesnoszkolnym i przedszkolnym. Zdolności manualne na tym etapie rozwoju są niezwykle przydatne w kształtowaniu sprawności pisania. Ponadto znana jest zależność między sprawnością manualną a poprawnością wymowy. Logopedzi biją na alarm, że w dobie telewizji, komputerów mowa dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego jest mocno zaburzona. Rozwój manualny dziecka w wieku przedszkolnym pozwala mu na wykonywanie czynności wymagających doskonalenia zręczności i sprawności a także dobrej koordynacji. Sprawność motoryczna oznacza rozwój umiejętności nie tylko za pomocą zabaw plastycznych, rysunkowych czy wycinankowych ale także w praktyce. Rozwijanie sprawności motorycznej może odbywać się tradycyjnymi metodami jak malowanie kredkami albo za pomocą kolorowanek lub zabaw przestrzennych wymagających większej kreatywności oraz użycia wyobraźni. Rozwijaniu sprawności motorycznej służy budowanie różnych figur i konstrukcji z klocków.

 

Zarówno aspekty plastyczne jak i manualne budowanie przestrzennych konstrukcji wchodzi w zakres każdego z modułów prowadzonych w ramach projektu.

 

W ramach projektu funkcjonowały będą trzy moduły:

  • moduł inżynierski (M1) w ramach, którego znajdą się zajęcia geologiczne, chemiczne oraz marketingu budowlanego. Moduł ten będzie miał na celu rozbudzenie ciekawości poznawczej z zakresu podstaw praktycznych fizyki i chemii oraz zdolności przedsiębiorczych u młodego człowieka. Zadaniem modułu będzie więc pokazanie budownictwa jako dziedziny mocno interdyscyplinarnej.
  • moduł bezpieczeństwa ruchu i programowania (M2). Ponownie pokazany zostanie interdyscyplinarny charakter budownictwa poprzez połączenie dwóch pozornie niezależnych dziedzin inżynierii drogowej, kolejowej, transportowej z programowaniem komputerowym. Pierwsza część zajęć skupiona na wykorzystaniu środków transportu miejskiego rozbudzać będzie rozwój społeczny a druga część zajęć skupiona na prostym wykorzystaniu aplikacji graficznych w programowaniu pobudzi rozwój intelektualny, twórcze myślenie i wyobraźnię.
  • moduł transportowy i inżynierii wiatrowej (M3). Tym razem w jeden moduł zostały połączone dynamika ruchu transportowego z aerodynamiką. Zajęcia w ramach symulatora ruchu tramwaju pobudzają wyobraźnię, rozbudzają ciekawość poznawczą z zakresu nauk technicznych. Przeprowadzana w ramach modułu symulacja zjawisk niebezpiecznych w ruchu drogowym pozwoli na urealnienie zasad bezpiecznego poruszania się ruchu drogowym oraz pozwoli na wizualizację następstw niebezpiecznych zachowań (symulacje nie zawierają scen drastycznych). Zajęcia w tunelu aerodynamicznym pozwolą na podniesienie zdolności manualnych i funkcji motorycznych, a poprzez budowę konstrukcji odpornych na oddziaływanie wiatru rozbudzą także wyobraźnię i ciekawość inżynierską.

 

Realizacja modułów w ramach projektu Laboratorium pozwoli na rozwój u uczestników warsztatów następujących kompetencji:

  • poszerzenie wiedzy ogólnej (moduł M1),
  • poszerzenie wiedzy specjalistycznej z zakresu dynamiki ciała stałego (moduł M3),
  • rozwój zainteresowań głównie technicznych, ale także matematycznych, informatycznych, ekonomicznych (wszystkie moduły)
  • pobudzenie aktywności edukacyjnej w dziedzinach trudnych nauk ścisłych. Postaramy się w ramach wszystkich modułów odczarować negatywne nastawienie większości społeczeństwa do nauk związanych z matematycznymi umiejętnościami nie taki diabeł straszny.

 

Efektem warsztatów w ramach projektu Laboratorium będzie w przyszłości aktywizacja zawodowa w zawodach technicznych, które są obecnie najbardziej pożądane na rynku pracy. Zawody techniczne na wszystkich szczeblach od pracowników ogólnobudowlanych, poprzez techników po inżynierów wciąż cieszą się małą popularnością wśród młodzieży. Program projektu Laboratorium cofa się do wychowania wczesnoszkolnego i przedszkolnego w myśl zasady czym skorupka za młodu nasiąknie. W starszych klasach szkoły podstawowej czy w szkole średniej jest często już za późno na rozbudzenie zainteresowań naukami technicznymi. Dzieci są już wtedy nastawione negatywnie do wszystkiego co wiąże się z naukami ścisłymi. W ramach projektu chcemy pokazać profity wynikające z zawodów technicznych. Zawody inżynieryjne nie są nudne, są niepowtarzalne, wymagają inwencji i dostarczają satysfakcji. Dzieci widząc te korzyści mimo trudności związanej z naukami matematyczno-fizycznymi mogą wybrać zawód techniczny.

 

Nauki techniczne przedstawione na warsztatach w sposób przystępny, praktyczny pobudzają innowacyjne myślenie i przedsiębiorczość. Projekt nastawiony jest na dzieci z przedziału wiekowego 5-10 lat. Podpisane obecnie umowy o współpracę obejmują duże i małe miasta oraz wsie i strefę podmiejską. Ponadto w ramach projektu została już podpisana umowa o współprace z jednostką oświatową integracyjną, w której edukację pobierają dzieci z niepełnosprawnościami KD2. W ten sposób projekt będzie realizował politykę zrównoważonego rozwoju. Zrównoważony rozwój to To dążenie do poprawy jakości życia przy zachowaniu równości społecznej, bioróżnorodności i bogactwa zasobów naturalnych (Według: Gerwin M., Lokalne inicjatywy rozwojowe). Zapobiegać więc będzie wykluczeniu społecznemu bez względu na miejsce zamieszkania czy sprawność danego dziecka.