loga

 

Dwa projekty zgłoszone przez Wydział Inżynierii Lądowej otrzymały dofinansowanie od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach Działania 4.1 „Badania naukowe i prace rozwojowe”, Poddziałanie 4.1.2 „Regionalne agendy naukowo-badawcze”. Zespół Instytutu Mechaniki Budowli WIL w konsorcjum z TINES S.A. i TAUMER oraz firmą "GEO-COMP" Sp.z o.o. otrzymał dofinansowanie na dwa tematy badawcze na łączną kwotę przekraczającą 4 mln złotych. W obu projektach zespół z Politechniki Krakowskiej jest liderem.


Projektem „Nowatorska technologia izolacji wibroakustycznej podłóg”, realizowanym przy współpracy z firmą TINES i TAUMER kieruje dr hab. inż. Alicja Kowalska – Koczwara, prof. PK.


Rezultatem projektu będzie produkt w postaci podłóg mogących izolować wibracyjnie i akustycznie w zakresie dźwięków uderzeniowych. Planowanym efektem jest wypracowanie co najmniej dwóch rodzajów podłóg montowanych na stropie żelbetowym i stropie drewnianym. Projekt będzie trwał 35 miesięcy, w trakcie których zespoły przejdą od badań laboratoryjnych materiałów wibroizolacyjnych firmy TINES do wdrożenia gotowego produktu jakim będą systemy podłóg izolujących akustycznie w zakresie dźwięków uderzeniowych przy jednoczesnej izolacji wibracyjnej mogącej zapewnić komfort wibracyjny pomieszczenia w zależności od jego przeznaczenia. Potwierdzeniem skuteczności badań poligonowych przeprowadzanych na specjalnie zaprojektowanym do tego celu stanowisku badawczym będą pomiary „in-situ” dwóch do trzech najbardziej obiecujących rozwiązań. Aplikacja rozwiązań podłóg mogących izolować wibroakustycznie nastąpi, po otrzymaniu certyfikatów PZH oraz aprobat ognioodporności na terenie szkoły w trakcie ferii zimowych. Zapotrzebowanie na takie kompleksowe rozwiązanie podłóg zgłaszają m.in. mieszkańcy, w których otoczeniu znajdują się trasy tramwajowe, szlaki kolejowe oraz osoby zamieszkałe w ścisłym centrum miast, gdzie drgania materiałowe oraz powietrzne mogą być odczuwalne również od innych źródeł.


Projektem „Innowacyjna hybrydowa konstrukcja przegród wibroizolacyjnych do ochrony środowiska przed drganiami transportowymi i z podobnych źródeł”, realizowanym przy współpracy z firmą GEO-COMP kierował prof. dr hab. inż. Krzysztof Stypuła, obecnie kierownikiem projektu jest prof. dr hab. inż. Tadeusz Tatara.


Rezultatem projektu będą trzy rozwiązania przegród wibroizolacyjnych w gruncie. Projekt będzie trwał dwa i pół roku, w trackie których wykonawcy przejdą od koncepcji ścian wibroizolacyjnych w gruncie do wdrożenia gotowego produktu do własnej działalności gospodarczej. Firma GEO-COMP, która zajmuje się tematyką przegród w gruncie od wielu lat postanowiła znacząco zmodernizować ten produkt poprzez dodanie nowych cech funkcjonalnych. Wibroizolacyjność jest główną cechą odróżniającą występujące na rynku rozwiązania przegród w gruncie od produktu, który firma GEO-COMP wprowadzi do produkcji i zaproponuje swoim klientom. Dlatego właśnie ta cecha produktu będzie przedmiotem badań zarówno koncepcyjnych jak i pomiarów „in-situ” przeprowadzanych na poligonie doświadczalnym, włącznie z pomiarami na obiektach rzeczywistych realizowanych przez firmę. Kompleksowość rozwiązania przegród wibroizolacyjnych z odpowiednio zaakcentowaną oszczędnością kosztów to także cecha, która sprawi, że takie rozwiązanie będzie stanowić konkurencję na rynku co najmniej polskim ale i krajów ościennych. Zapotrzebowanie takie zgłasza m.in. GDDKiA czy samorządy gmin.