Drukuj
 
 
W portalu SmogLab.pl ukazał się wywiad z prof. dr. hab. inż. Markiem Brzeżańskim, kierownikiem Katedry Pojazdów Samochodowych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej, dotyczący kwestii elektromobilności, wodorowych ogniw paliwowych i polskiej strategii rozwoju gospodarki wodorowej. Przypomnijmy, że 14 października br. Politechnika przystąpiła do „Porozumienia sektorowego na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce”. 
 
Profesor Marek BrzeżańskiProf. Marek Brzeżański (na zdjęciu / fot. Jan Zych) w rozmowie z Tomaszem Borejzą tłumaczy, że w motoryzacji każda zmiana ma charakter ewolucyjny, ponieważ niemożliwa jest natychmiastowa wymiana wszystkich środków transportu. – Dlatego musimy się nastawić na pewien okres przejściowy, kiedy silniki cieplne nadal będą wykorzystywane. Ale w newralgicznych punktach, którymi są duże aglomeracje miejskie, musimy stosunkowo szybko wprowadzać proekologiczne rozwiązania transportowe – mówi prof. Brzeżański w wywiadzie dla smoglab.pl. Naukowiec przekonuje, iż przyszłością motoryzacji jest napęd wodorowy, choć należy jeszcze uporać się z problemami technicznymi dotyczącymi jego taniego odzyskiwania. Już teraz pojawiają się rozwiązania, które wskazują, że będzie to opłacalne: – Pojazd napędzany ogniwem wodorowym też jest elektryczny. Widzę tutaj dużą przyszłość. Ona się bardzo dobrze rysuje także w tym aspekcie, że ogniwa paliwowe nadają się do napędu ciężkiego transportu, maszyn budowlanych, statków i pociągów. Mają znacznie więcej zastosowań niż napęd bateryjny.
 
Badacz z Politechniki Krakowskiej wspomina o polskiej strategii rozwoju gospodarki wodorowej i porozumieniu sektorowym do którego przystąpiła m.in. Politechnika Krakowska. Prof. dr hab. inż. Marek Brzeżański brał udział w pracach – poprzedzającego podpisanie tego dokumentu – Partnerstwa wodorowego. Porozumienie stanowi odpowiedź na globalne wyzwania związane z przeciwdziałaniem skutkom zmian klimatu i w swojej treści proponuje szereg rozwiązań wpisujących się w transformację polskiej energetyki. Istotny wpływ na kształt niniejszego Porozumienia ma polityka klimatyczno-energetyczna Unii Europejskiej ujęta w Europejskim Zielonym Ładzie (ang. Green Deal), na podstawie której Rada Europejska zatwierdziła wiążący dla UE cel zakładający ograniczenie emisji netto gazów cieplarnianych do 2030 r. o co najmniej 55 proc. w porównaniu z poziomem z roku 1990, by do 2050 r. osiągnąć neutralność klimatyczną. 
 
 
Zachęcamy do przeczytania całego wywiadu z prof. Markiem Brzeżańskim na stronie smoglab.pl
 
 
Prof. dr hab. inż. Marek Brzeżański jest kierownikiem Katedry Pojazdów Samochodowych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Jego działalność naukowo-badawcza obejmuje trzy podstawowe obszary tematyczne. Pierwszy z nich dotyczy wykorzystania odpadowych paliw dla celów energetycznych, w tym postprocesowych gazów z procesów przemysłowych i biologicznych. Drugi obszar działalności naukowej to rozwiązania w zakresie systemów zmniejszających emisję toksycznych składników spalin. Trzecim obszarem zainteresowań naukowych prof. Marka Brzeżańskiego są badania nowych systemów napędu pojazdów, m.in. badania drogowe pojazdów hybrydowych oraz pojazdów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. W marcu 2019 r. prof. Brzeżański został powołany do Rady Programowej ds. Ochrony Powietrza w Mieście Krakowie, w której pełni funkcję wiceprzewodniczącego.