Wiktor Niedzicki – dziennikarz radiowy i telewizyjny, popularyzator nauki i wykładowca akademicki – przeprowadził na swoim kanale „CiekaWizja” na YouTube rozmowę z dr. Maciejem Górowskim z Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu Wydziału Mechanicznego. Naukowiec opowiedział o symulatorze tramwaju NGT6, który wspomaga szkolenie kandydatów na motorniczych krakowskiego MPK oraz wykorzystywany jest w kształceniu studentów Politechniki Krakowskiej. Dr Górowski udowodnił też, że prowadzenie tego typu pojazdu wcale nie należy do łatwych. Premiera odcinka „CiekaWizji” dotyczącego możliwości i zastosowań symulatora miała premierę w czwartek 4 sierpnia. Zachęcamy do obejrzenia
 
symulator tramwaju z PKDr Maciej Górowski pytany był przez redaktora Wiktora Niedzickiego m.in. o zalety użycia symulatora w szkoleniach dla motorniczych. – Kursanci, którzy szkolą się na przyszłych motorniczych, rozpoczynają swoje zajęcia na naszym symulatorze. „Przejeżdżają” określoną ilość tras i dopiero wtedy mogą wsiąść do prawdziwego tramwaju i wyjechać wagonami szkoleniowymi na miasto. Istotne jest to, że wyjeżdżają takimi samymi wagonami, jak ten, który odzwierciedla nasz symulator – tłumaczył pracownik PK. – Kurs na symulatorze pozwala przygotować się do pierwszego wyjazdu, umożliwia poznanie pojazdu i działanie różnych systemów. Gdy kursant wsiada na dalszym etapie szkolenia do prawdziwego pojazdu, już nie musi zaczynać od podstaw
 
Warto przypomnieć, że pierwsze pilotażowe szkolenia przyszłych motorniczych z użyciem symulatora tramwaju odbyły się 20 sierpnia ub. roku. W ramach zajęć prowadzonych w Katedrze Pojazdów Szynowych i Transportu kursant przejeżdża wirtualne trasy w taki sposób, jak w trakcie jazdy wagonem szkoleniowym. Wszystko zaczyna się w wirtualnej zajezdni, skąd „pojazd” wyjeżdża na ulice miasta. Symulatorowi zostały zaimplementowane trasy fikcyjne oraz krakowskie, przez co nie ma mowy o jeździe z pamięci. Prowadzący musi przez cały czas obserwować otoczenie, zwracać uwagę na innych uczestników ruchu drogowego i stosować się do obowiązujących przepisów. Symulator umożliwia użytkownikom zapoznanie się z poszczególnymi elementami wyposażeniakabina3c pulpitu sterowniczego, zasadami obsługi przystanków, systemu zdalnego sterowania zwrotnicami, w tym obserwacji prawidłowego położenia iglic w zwrotnicach itp. Osoby biorące udział w szkoleniu trenują prawidłową jazdę pod izolatorami sekcyjnymi zamontowanymi na sieci trakcyjnej. Urządzenie pozwala również symulować różne usterki i nieprawidłowości w działaniu tramwaju i infrastruktury, w tym wykolejenie pojazdu. Można także zasymulować inne niebezpieczne sytuacje zdarzające się w czasie realnej jazdy, m.in. śliskie tory czy wtargnięcie pieszego lub samochodu na tory. 
 
W programie „CiekaWizja” dr Maciej Górowski mówił też o rozwoju oprogramowania i wprowadzanych ulepszeniach symulatora tramwaju Bombardier Flexity Classic (NGT6), którego budowa (pierwszego takiego w Polsce) rozpoczęła się w kwietniu 2006 r. W skład urządzenia wchodzi – wykonana od podstaw na wzór oryginalnej – kabina tramwaju, układ projekcji scenerii jazdy oraz specjalistyczne oprogramowanie komputerowe. Od 2013 r. symulator wykorzystywany jest w kształceniu studentów podczas zajęć dydaktycznych z takich przedmiotów, jak: teoria i inżynieria ruchu pojazdów szynowych, projektowanie środków transportu szynowego, budowa i eksploatacja pojazdów szynowych, ergonomia i wzornictwo w transporcie. 
 
Symulator tramwaju z PK był wielokrotnie bohaterem różnych programów i audycji. Jego działanie zostało dość szeroko przedstawione na kanale YouTube „Ziemniak TV”, prowadzonym przez Piotra Latałę. Symulator jest regularnie atrakcją różnych wydarzeń popularyzujących naukę, np. Małopolskiej Nocy Naukowców oraz Festiwalu Nauki i Sztuki. 
 
(bk)
 
 
 
Na zdjęciach, 1) pulpit sterowniczy symulatora tramwaju i projekcja scenerii jazdy / fot. Jan Zych; 2) symulator tramwaju / fot. Katedra Pojazdów Szynowych i Transportu WM PK