Drukuj

 

Zalew Bagry posłużył dziś jako poligon generalnych testów nowych betonowych kajaków, zbudowanych przez studentów Politechniki Krakowskiej z Koła Naukowego Footprint. Wodowanie to główna próba przed majowym startem dwóch studenckich ekip z PK w europejskich zawodach betonowych kajaków w holenderskim mieście Delft.

 

Grupa studentów prezentuje betonowe kajaki
Fot. Adam Sadło

 

 

Prace nad betonowym kajakiem rozpoczęły się na Politechnice Krakowskiej już w 2019 r. W 2022 r. wykonana przez studentów łódka wzięła udział w zawodach pn. „Deutsche Betonkanu-Regatta” w niemieckim Brandenburg an der Havel. Grupa z koła naukowego Footprint nie spoczęła jednak na laurach i przygotowała nowe wersje łodzi, których wodowanie i testy zaplanowano na piątek 14 kwietnia na krakowskim zalewie Bagry. Wydarzenie towarzyszyły liczne ekipy dziennikarskie.

 

Konstrukcja nowego kajaka różni się od konstrukcji łodzi wykonanej w ubiegłych latach. Jest lżejsza, inny jest kształt łodzi, który tym razem powstał pod kierunkiem najwyższej klasy fachowca Krzysztofa Polaczyka, szkutnika ze Szczawnicy, znanego w Polsce producenta kajaków do slalomu kajakowego. We współpracy z nim młodzi inżynierowie dobrali odpowiednią formę, w której ułożyli mieszankę betonową, uzyskując odpowiedni kształt łodzi.

  

Młodzi konstruktorzy do stworzenia nowych łodzi użyli też nowej mieszanki betonowej.  – Dzięki wiedzy i doświadczeniu naszych naukowych i dydaktycznych mentorów z Katedry Inżynierii Materiałowej Politechniki Krakowskiej mogliśmy pracować z najwyższej jakości materiałami, tworząc ultrawysokowartościowy kompozyt betonowy z proszków reaktywnych RPC. Beton ten pozwolił nam na uzyskanie wysokiej szczelności łódki przy stosunkowo cienkiej, bo liczącej tylko 3 mm warstwie betonu. Dzięki temu kilkukrotnie "odchudziliśmy" nasz kajak, a więc jego masa znacząco się obniżyła – wyjaśnia Marcin Różycki, przewodniczący Koła Naukowego Inżynierii Materiałów Budowlanych Footprint.

 


Konstrukcja nowego kajaka różni się od konstrukcji łodzi wykonanej w ubiegłych latach. Jest lżejsza, inny jest kształt łodzi, który tym razem powstał pod kierunkiem najwyższej klasy fachowca Krzysztofa Polaczyka, szkutnika ze Szczawnicy, znanego w Polsce producenta kajaków do slalomu kajakowego.


 

Grupa studentów pracujących nad projektem nowego kajaku powiększyła się do blisko 30 osób. Rośnie także liczba pracowników naukowych zaangażowanych w działania związane z PKanoe 2.0. Dzięki temu, przygotowane zostały dwa kajaki, co pozwoli  wystawić w maju w zawodach łodzi betonowych w holenderskim mieście Delft dwie drużyny z Politechniki Krakowskiej. Jedna ścigać się ma pod znaną już nazwą PKanoe 2.0, a druga jako DraCanoe. Z dwóch betonowych kajaków jeden przeszedł już pomyślnie piątkowe testy na Bagrach, drugi będzie jeszcze doszlifowywany po drobnym uszkodzeniu (przez kibica) w czasie piątkowego wodowania. Oprócz testów łódek studenci PK przejdą przed zawodami także przygotowania sportowe – w ten weekend w Szczawnicy nauki pobierać będą od profesjonalnych kajakarzy z AZS-u  Kraków. 

 

„PKanoe – budowa łodzi z cienkościennego, ultra-wysokowartościowego kompozytu cementowego, zbrojonego tekstyliami” to projekt realizowany pod opieką naukową dr hab. inż. Izabeli Hager, prof. PK oraz dr. inż. Mateusza Sitarza z Wydziału Inżynierii Lądowej PK. Stanowi interdyscyplinarne przedsięwzięcie studentów kilku wydziałów, realizujących prace w ramach działalności SKN Footprint. Innowacyjne przedsięwzięcie, wspierane dotąd finansowo przez uczelnię (w ramach FutureLab PK) oraz Wydział Inżynierii lądowej PK, zostało właśnie nagrodzone wsparciem finansowym z ministerialnego programu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”.

 

 

Dziennikarze rozmawiają ze studentami zaangażowanymi w projekt betonowych kajaków Dziennikarz Radia Nowiniki rozmawia ze studentami z KN Footprint Członkowie Koła Naukowego Footprint pozuja do zdjęcia z betonowymi kajakami

 

(jg, m)

 

Fot. Adam Sadło