Drukuj

 

W dniach 13-15 września w Krynicy-Zdroju odbywa się duże i ważne dla regionu wydarzenie pn. Krynica Forum 2023. W jednym miejscu spotykają się przedstawiciele biznesu, środowiska akademickiego, a także świata polityki. Głównymi tematami planowanych dyskusji są m.in.: cyberbezpieczeństwo, suwerenność energetyczna, energia jądrowa, łańcuchy dostaw, czy wpływ wojny na stanowisko Europy w sprawie neutralności klimatycznej. Swój udział w wydarzeniu zapowiedziało wielu ekspertów, a wśród nich jest rektor Politechniki Krakowskiej prof. Andrzej Szarata. Już pierwszego dnia o godz. 17.00 zabrał głos w panelu „Transport miejski XXI w. w kontekście transformacji energetycznej”.

 

Program konferencji Krynica Forum jest rozbudowany. Składają się na niego różne sekcje tematyczne, jak: Patrząc w przyszłość, Biznes i gospodarka, Ukraina – wsparcie, współpraca, odbudowa, Bezpieczeństwo klimatyczne, Bezpieczeństwo energetyczne, Bezpieczeństwo strategiczne. Centralnym punktem wydarzenia Krynica Forum 2023 będzie Forum Koreańsko-Polskie.

 

Na stojąco do zdjęcia pozują od lewej: rektor UEK prof. Stanisław Mazur, rektor PK prof. Andrzej Szarata, rektor AGH prof. Jerzy Lis, dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Ceramiki i Materiałów Budowlanych dr hab. inż. Paweł Pichniarczyk

 

W pierwszym dniu obrad, a więc 13 września, odbył się panel dyskusyjny „Transport miejski XXI w. w kontekście transformacji energetycznej”, jako jedna z części sekcji tematycznej Patrząc w przyszłość. W dyskusji, która rozpoczęła się o godz. 17.00 wziął udział rektor Politechniki Krakowskiej prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata, a także Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie oraz Rafał Bajczuk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych. Spotkanie moderowała Dominika Pietrzyk z „Dziennika Gazety Prawnej”. Jak wskazują organizatorzy, panel ma służyć rozważeniu nowych kierunków rozwoju transportu w miastach przy uwzględnieniu zmian klimatycznych i potrzeby ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Jakie strategie i innowacje technologiczne mogą przyczynić się do transformacji transportu miejskiego w kierunku bardziej zrównoważonych i ekologicznych rozwiązań? Jakie rodzaje pojazdów i technologii napędowych mogą odegrać kluczową rolę w redukcji emisji zanieczyszczeń i poprawie efektywności transportu miejskiego? Jakie mogą pojawić się wyzwania dotyczące infrastruktury? Pytań jest wiele, a ekspercki głos jest tu niezmiernie ważny.

 

Niedawno, podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu, rektor PK zwracał uwagę, że alternatywą dla prywatnych samochodów jest transport zbiorowy, a przede wszystkim kolej. Jednak kluczową kwestią pozostaje przekonanie użytkowników samochodów do korzystania z innych środków transportu i pokazanie korzyści z tego wypływających.

Ludzie muszą widzieć, że mają skuteczną alternatywę dla swojego prywatnego pojazdu i jego „trzymanie” po prostu im się nie opłaca w sytuacji, gdy tuż obok jest np. „samochód na minuty”, z którego mogą skorzystać, gdy go potrzebują, a do tego świetny tramwaj, świetne metro, linie autobusowe oraz hulajnogi i rowery miejskie, czyli system, który pozwala sprawnie i szybko się przemieszczać z punktu A do Bmówił prof. Andrzej Szarata.

 

Uczestnicy debaty siedzą w fotelach, od lewej: Marcin Koczyba, prof. Andrzej Szarata, Jan Styliński, Tomasz Żuchowski 

Prof. Andrzej Szarata zabrał również głos w piątek 15 września o godz. 9.00 podczas debaty partnerskiej Ministerstwa Infrastruktury „Jak odnieść sukces na rynku budowy infrastruktury w Polsce?” (sekcja Biznes i gospodarka). W panelu udział wzięli także Jan Styliński, prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa oraz Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Spotkanie poprowadził Marcin Koczyba z Radia Kraków.

 

Rektor PK mówił m.in. o ogromnym zapotrzebowaniu rynku na inżynierów: – Mamy świetnych inżynierów, ale niestety jest ich za mało. Studia inżynierskie w Polsce niekoniecznie cieszą się dużym wzięciem. Tymczasem np. nasi studenci z kierunku budownictwo dostają propozycje pracy już w czasie studiów, są rozchwytywani. Kończą studia i już w zasadzie pracują […]. Firmy budowlane chętnie przyjmują studentów na staże i praktyki. Dzięki temu żacy mogą swoją wiedzę wykorzystać w praktyce i uczyć się „na żywym” organizmie. Prof. Andrzej Szarata zwrócił też uwagę na pozytywne zmiany zachodzące w branży budowlanej. – Nowoczesne pojazdy budowlane czy możliwość wykorzystania wirtualnej rzeczywistości zupełnie zmieniają obraz pracy inżyniera. Zwrócę uwagę na jedną rzecz. Gdy ja kończyłem studia to mieliśmy na roku tylko jedną koleżankę. Teraz spory odsetek na kierunku budownictwo stanowią panie. Warto podkreślić, że są co najmniej tak wspaniałymi inżynierami jak mężczyźni, ze swoją skrupulatnością i podejściem do różnych rzeczy. Wszystko się zmienia i obraz budowniczego również – tłumaczył rektor PK.

 

Strona internetowa Krynica Forum 2023

 

(bk)

 

 

 

Na zdjęciach, 1) od lewej: rektor UEK prof. Stanisław Mazur, rektor PK prof. Andrzej Szarata, rektor AGH prof. Jerzy Lis, dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Ceramiki i Materiałów Budowlanych dr hab. inż. Paweł Pichniarczyk; 2) uczestnicy debaty, od lewej: Marcin Koczyba, prof. Andrzej Szarata, Jan Styliński, Tomasz Żuchowski / fot. Anna Chmura