Rozpoczyna się kolejna edycja konkursu „M-Ar-Che-F”, który będzie trwał do 29 lutego 2024 r. (rejestracja uczestników do 31 stycznia 2024 r.). Konkurs ma zasięg ogólnopolski i jest przeznaczony dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Nagrodzeni zostaną także nauczyciele oraz szkoły najbardziej zaangażowane w konkurs.
Organizowany przez Politechnikę Krakowską konkurs ma na celu zainteresowanie uczniów szkół ponadpodstawowych takimi dziedzinami, jak: matematyka, architektura, chemia, fizyka, informatyka i budownictwo. Stanowi on też zachętę dla szkół, by podjęły współpracę z PK w celu lepszego przygotowania uczniów do podjęcia studiów technicznych. Poprzez udział w konkursie uczniowie zapoznają się również z platformą e-learningową Moodle, która używana jest na wielu polskich uczelniach.
Swój udział w konkursie uczniowie mogą zgłaszać indywidualnie albo mogą zostać zgłoszeni przez nauczycieli. W tym celu należy wypełnić formularz zgłoszeniowy znajdujący się na stronie http://szkoly.pk.edu.pl/. Zgłoszenia przyjmowane są do 31 stycznia 2024 r. Konkurs przeprowadzany jest w formie zdalnej na platformie e-learningowej Politechniki Krakowskiej: https://delta.pk.edu.pl/. To właśnie na tej platformie uczniowie mogą znaleźć mini-kursy, których tematyka nieco poszerza materiał obowiązujący w szkołach ponadpodstawowych. Każdy uczeń może wziąć udział we wszystkich mini-kursach, wybór należy do niego. Po spełnieniu warunków zaliczenia danego mini-kursu uczestnik zdobywa jeden punkt. Zatem wynik uczestnika konkursu to suma zdobytych przez niego punktów. Trzech najlepszych uczniów zostanie zaproszonych na uroczyste posiedzenie Senatu PK, podczas którego nastąpi wręczenie dyplomów i nagród rzeczowych. Warto podkreślić, że wszyscy uczniowie, którzy uzyskają co najmniej 50 proc. maksymalnej liczby punktów, otrzymają certyfikaty potwierdzające ich aktywny udział w konkursie.
Organizatorzy przewidzieli także nagrodzenie nauczycieli i szkół, które szczególnie mocno zaangażowały się we współpracę z Politechniką Krakowską w zakresie mini-kursów. Wynik nauczyciela to suma wyników wszystkich zgłoszonych przez niego uczniów przy użyciu formularza grupowego. Z kolei wynik szkoły to suma wyników zarejestrowanych uczniów danej placówki. Nauczyciele, którzy uzyskają pięć najlepszych wyników otrzymają certyfikaty potwierdzające ich aktywny udział w konkursie, a dyrektorzy szkół, które uzyskają trzy najlepsze wyniki, zostaną zaproszeni na uroczyste posiedzenie Senatu PK, podczas którego nastąpi wręczenie dyplomów i nagród rzeczowych.
Lista kursów, które aktualnie mogą wybierać uczestnicy konkursu:
W zakresie architektury krajobrazu:
- „Przygotowanie portfolio”
W zakresie matematyki:
- „Płaszczyzna i prosta w przestrzeni”
- „Iloczyn skalarny i wektorowy”
- „Obliczanie pochodnych funkcji jednej zmiennej”
- „Obliczanie granic funkcji z wykorzystaniem reguły de l’Hospitala”
- „Wprowadzenie do macierzy”
- „Rozwiązywanie układów równań liniowych z wykorzystaniem Twierdzenia Cramera”
W zakresie fizyki:
- „Staczanie się ciał symetrycznych z równi pochyłej”
- „Układy nieinercjalne część 1 – Nieinercjalne układy odniesienia poruszające się ruchem przyspieszonym prostoliniowym”
- „Układy nieinercjalne część 2 – Obracające się układy odniesienia. Siła odśrodkowa”
- „Układy nieinercjalne część 3 – Obracające się układy odniesienia. Siła Coriolisa”
- „Układy nieinercjalne część 4 – Efekty Coriolisa na Ziemi”
- „Układy nieinercjalne część 5 – Stan nieważkości w układach nieinercjalnych w polu grawitacyjnym”
- „Układy nieinercjalne część 6 – Sztuczna grawitacja w układach nieinercjalnych w kosmosie”
- „Inercjalne układy odniesienia”
- „Jak zamarza woda”
- „Czy istnieją monopole magnetyczne”
- „Ewolucja gwiazd”
W zakresie chemii:
- „Chromatografia kolumnowa”
- „Utlenianie i redukcja +TLC – Synteza Kwasu Benzoesowego”
- „Twardość wody”
- „Skala pH – wskaźniki, pHmetr i miareczkowanie potencjometryczne”
- „Projektowanie leków – od pomysłu do tabletki”
W zakresie informatyki:
- „Modelowanie 3D. Wprowadzenie”
- „Modelowanie 3D. Wprowadzenie cz.2”
- „Edycja video”
- „Podstawy programowania w języku C cz. 1 – Operatory, typy danych” „Podstawy programowania w języku C 2 – Wyrażenia warunkowe, pętle”
- „Podstawy programowania w języku C 3 – Tablice, wektory i macierze”
W zakresie budownictwa:
- „Jak czytać rysunek architektoniczny?”
- „Jak poprawnie wykonać pomiar kamerą termowizyjną?”
- „Budownictwo energooszczędne”
- „Zaawansowane materiały konstrukcyjne” – nowy na stronie
Baza kursów znajduje się na platformie e-learningowej Delta (www.delta.pk.edu.pl) w kategorii „Kursy Dla Szkół Średnich”. Dostęp do nich możliwy jest również z poziomu strony internetowej poświęconej współpracy ze szkołami (www.szkoly.pk.edu.pl) oraz poprzez platformę Otwartych Zasobów Edukacyjnych PK (www.politeka.pk.edu.pl). Baza ta poszerzana jest o kolejne kursy. Oferta edukacyjna dla szkół średnich została wzbogacona także o możliwość udziału uczniów zarejestrowanych w konkursie „M-Ar-Che-F” w kursie e-learningowym o nazwie „PoMoST” (Podstawy Matematyki dla Studentów).
Uczniowie najbardziej zaangażowanych szkół mają później możliwość uczestniczenia w specjalnie dla nich organizowanych wykładach ekspertów, interesujących warsztatach, spotkaniach z organizacjami studenckimi oraz zwiedzać obiekty Politechniki Krakowskiej. Pytania o organizację spotkań oraz sugestie na temat ich programu należy wysłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
- Regulamin konkursu „M-Ar-Che-F”
- Szczegółowe informacje dotyczące konkursu znajdują się na stronie internetowej http://szkoly.pk.edu.pl/
Na zdjęciu: Uczestnik konkursu (edycja 2022/23) odbiera nagrodę podczas uroczystego posiedzenia senatu PK / Fot. Jan Zych