Drukuj

 

 

9 listopada Wydział Mechaniczny Politechniki Krakowskiej zawarł z Małopolskim Ośrodkiem Ruchu Drogowego w Krakowie umowę o współpracy. Swoje podpisy pod dokumentem złożyli dziekan WM prof. dr hab. inż. Jerzy A. Sładek oraz Paweł Mucha, dyrektor MORD. Obydwie instytucje zobowiązały się do realizacji wspólnych działań w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego w odniesieniu do transportu szynowego. – Chcemy realizować inicjatywy, które wpłyną na zwiększanie świadomości w zakresie eksploatacji, właściwych i bezpiecznych zachowań wobec tramwajów oraz zwrócić uwagę na charakter pracy motorniczych – mówi dr Maciej Górowski z Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu Wydziału Mechanicznego PK, jeden z inicjatorów współpracy z Małopolskim Ośrodkiem Ruchu Drogowego.

 

Do zdjęcia pozują, od lewej: dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK, kierownik Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu WM PK, Katarzyna Dobrzańska-Junco, dyrektor MORD Paweł Mucha, dziekan WM prof. Jerzy A. Sładek, dr Maciej GórowskiWydział Mechaniczny Politechniki Krakowskiej oraz MORD planują realizację wspólnych projektów badawczo-rozwojowych i edukacyjnych, a także współpracę w zakresie pozyskiwania na te cele środków z funduszy krajowych i europejskich. Głównym założeniem podpisanej umowy jest propagowanie bezpieczeństwa ruchu drogowego w odniesieniu do transportu szynowego, m.in. poprzez wykorzystanie w przedsięwzięciach badawczych i edukacyjnych działającego na PK symulatora tramwaju NGT6.

 

Inicjatorami współpracy pomiędzy Małopolskim Ośrodkiem Ruchu Drogowego w Krakowie a Wydziałem Mechanicznym są dr Maciej Górowski, pracownik Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu WM PK, pomysłodawca, współtwórca i instruktor symulatora tramwaju oraz Katarzyna Dobrzańska-Junco, sekretarz Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

 

Chcemy realizować inicjatywy, które wpłyną na zwiększanie świadomości w zakresie eksploatacji, właściwych i bezpiecznych zachowań wobec tramwajów oraz zwrócić uwagę na charakter pracy motorniczych. Pragniemy, by nasze inicjatywy pozwoliły obalić różne mity, np. dotyczącego tego, że prowadzenie tramwaju jest proste, bo pojazd jedzie po szynach. Osobiście uważam, że z naszego politechnicznego symulatora tramwaju powinien skorzystać każdy kierowca, który nieprawidłowo zaparkował samochód, blokując tym samym przejazd tramwajów. Niestety, duża część kierowców i pieszych nie zna aktualnych przepisów, przez co nieprawidłowo zachowuje się w ruchu miejskim – tłumaczy Maciej Górowski. – Jednym z naszych priorytetów jest pokazanie z jaką odpowiedzialnością i umiejętnościami wiąże się prowadzenie tramwaju w ruchu miejskim. Pomoże w tym symulator tramwaju, który realistycznie odzwierciedla jazdę w ruchu miejskim, pozwalając w bezpiecznych warunkach zapoznać się z prowadzeniem pojazdu i zobaczyć ruch miejski z perspektywy motorniczych – dodaje dr Górowski.Mężczyzna przy pulpicie symulującym pulpit sterowniczy tramwaju, przed nim projekcja przedstawiająca trasę tramwajową

 

Symulator tramwaju NGT6, którym dysponuje Politechnika Krakowska, to pierwszy pełnowymiarowy, realistyczny symulator opracowany w Polsce. Jest wykorzystywany w procesie dydaktycznym studentów oraz do szkoleń kandydatów na motorniczych krakowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. Urządzenie jest także elementem prowadzonej w Katedrze Pojazdów Szynowych i Transportu akcji edukacyjnej dotyczącej propagowania transportu zbiorowego, bezpiecznego zachowania się wobec tramwajów oraz zwrócenia uwagi na charakter pracy prowadzących tramwaje. W ramach akcji Politechnika udostępnia zainteresowanym osobom możliwość jazd w symulatorze, w formie indywidualnej lub dla grup zorganizowanych. Podpisana 9 listopada umowa pomiędzy Wydziałem Mechanicznym PK a Małopolskim Ośrodkiem Ruchu Drogowego pozwoli na jeszcze szersze wykorzystanie urządzenia dla potrzeb profilaktyki bezpieczeństwa ruchu drogowego.

 

Dr Maciej Górowski opowie o współpracy PK z MORD w kontekście podpisanej umowy, na antenie Radia Kraków. Rozmowy będzie można posłuchać w piątek 10 listopada około godz. 15.15.

 

 

 

 

(mg, bk)

 

 

 

Na zdjęciach, 1) od lewej: dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK, kierownik Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu WM PK, Katarzyna Dobrzańska-Junco, dyrektor MORD Paweł Mucha, dziekan WM prof. Jerzy A. Sładek, dr Maciej Górowski; 2) dyrektor MORD w roli motorniczego w symulatorze tramwaju / fot. Agnieszka Mościcka