Drukuj

 

 

Inicjowanie i prowadzenie badań naukowych oraz prac rozwojowych nad innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi to niektóre z kilku obszarów współpracy Politechniki Krakowskiej z firmą LoSA Sp. z o.o., nakreślonych w porozumieniu, które przedstawiciele uczelni i spółki podpisali 28 listopada br. Dokument parafowali: ze strony PK – prorektor ds. nauki prof. dr hab. inż. Dariusz Bogdał, zaś ze strony firmy – Sebastian Cibor, prezes Zarządu LoSA Sp. z o.o. oraz dr inż. Michał Lupa, dyrektor ds. technologii w LoSA. Na mocy porozumienia Katedra Systemów Transportowych Wydziału Inżynierii Lądowej PK wspólnie z firmą LoSA będą m.in. rozwijać zakres zastosowania mechanizmów, na których firma oparła działanie aplikacji ParkSpaceEco – nowoczesnej platformy, wykorzystującej sztuczną inteligencję oraz analizę danych przestrzennych, aby dostarczyć kierowcom informacje o prawdopodobieństwie zaparkowania w docelowym miejscu podróży.

 

Do zdjęcia pozują w kolejności od lewej prorektor ds. nauki PK prof. Dariusz Bogdał, który trzyma egzemplarz umowy, dyrektor ds. technologii w LoSA Sp. z o.o. dr inż. Michał Lupa, dr inż. Urszula Duda-Wiertel z Katedry Systemów Transportowych WIL PK, prezes Zarządu LoSA Sebastian Cibor, który trzyma egzemplarz umowy Zawarta umowa zakłada także doradztwo naukowo-badawcze, konsultacje techniczno-technologiczne i ekspertyzy realizowane przez pracowników naukowych Politechniki Krakowskiej, a także wspólne organizowanie szkoleń, kursów i konferencji naukowych. Koordynatorami porozumienia ze strony uczelni są dr inż. Urszula Duda-Wiertel i dr inż. Jan Paszkowski z Katedry Systemów Transportowych WIL PK. Jednym z głównych zagadnień, nad którym wspólnie będą pracować eksperci z LoSA Sp. z o.o. i Politechniki, jest możliwość wykorzystania potencjału aplikacji ParkSpaceEco do wspierania miast w zarządzaniu mobilnością.

 

W dobie rosnącej urbanizacji, gdzie ponad połowa ludzkości mieszka już w miastach, pojawia się wyzwanie skutecznego zarządzania przestrzenią miejską. Parkingi, często niedoceniane pod tym kątem, stają się jednym z kluczowych aspektów efektywnego zarządzania miastem. – W obszarach, które są celem podróży wielu kierowców, bardzo trudno jest znaleźć miejsce do zaparkowania samochodu. Wobec tego, kierowcy często krążą w poszukiwaniu wolnego stanowiska lub czekają, aż któreś się zwolni. Jest to tzw. search traffic, czyli ruch realizowany wyłącznie w poszukiwaniu wolnego miejsca postojowego – tłumaczy dr inż. Urszula Duda-Wiertel. – Search traffic jest uciążliwy nie tylko dla samego kierowcy, ale także dla pozostałych uczestników ruchu i mieszkańców miasta, ponieważ m.in. potęguje zatłoczenie ulic, ale też zwiększa poziom hałasu i zanieczyszczenia powietrza.

 

Jedną z możliwości rozwiązania tego problemu dają aplikacje naprowadzające kierowców na wolne miejsca parkingowe. Taką właśnie funkcję posiada aplikacja stworzona przez firmę LoSA. – Cieszymy się z podpisania porozumienia z PK i to z kilku powodów. Najważniejszym z nich jest możliwość ścisłej współpracy z ekspertami w zakresie transportu, pracującymi w Katedrze Systemów Transportowych WIL PK, którzy wnosić będą bezcenną wiedzę domenową, jednocześnie dokonując walidacji i aktywnie partycypować w rozwoju systemu. Oprócz tego, mamy nadzieję na owocną współpracę w zakresie tworzenia rozwiązań Smart City, które dotykają przestrzeni miejskiej i nie ograniczając się wyłącznie do problemu parkowania – powiedział dr inż. Michał Lupa, dyrektor ds. technologii w LoSA Sp. z o.o.

 

Spółka, która dołączyła do grona firm współpracujących z Politechniką Krakowską, skupia się na wdrażaniu innowacji w obszarze szeroko pojętej geoinformatyki i sztucznej inteligencji, przede wszystkim w kontekście wykorzystania danych przestrzennych w rozwiązywaniu problemów z zakresu Smart City, analiz środowiskowych czy transportu. Działania LoSA obejmują zarówno zadania naukowe, gdzie wyniki badań wdrażane są poprzez rozwiązania R&D, jak i wytwarzanie oprogramowania, którego podstawą są eksperymentalnie opracowywane algorytmy. Przykładem jest właśnie aplikacja ParkSpaceEco, która – dzięki autorskim algorytmom sztucznej inteligencji – potrafi wskazać kierowcom wolne miejsca parkingowe oraz wizualizować zajętość parkingów z dobowym wyprzedzeniem. Wobec tego, widząc na przykład ograniczoną dostępność miejsc, część z kierowców może zacząć poszukiwać alternatywnych środków transportu, takich jak komunikacja miejska, rower albo hulajnoga, które dadzą im w pewnym względzie niezależność.

 

Dążymy do tego, by Katedra Systemów Transportowych stała się znaczącym w skali kraju i wiodącym w regionie ośrodkiem rozwijającym i propagującym nowoczesne rozwiązania w zakresie transportu i w jego otoczeniu, kształcącym na najwyższym poziomie kadry dla wielu dziedzin gospodarki. Stawiamy na zrównoważone i przyjazne dla środowiska rozwiązania. Produkt naszego nowego partnera bardzo nas interesuje – zdobył też zaufanie kilku polskich miast, które zdecydowały się włączyć go do swojego miejskiego ekosystemu. Są wśród nich m.in. Wrocław, Kraków, Szczecin, Bochnia i inne – mówi dr inż. Urszula Duda-Wiertel z WIL PK. – Cieszymy się, że twórcy aplikacji ParkSpaceEco są otwarci na rozszerzenie skali zastosowania swojego narzędzia. Nawiązana właśnie współpraca jest pierwszym krokiem do wspólnych inicjatyw w tym i nie tylko w tym zakresie – dodaje.

 

(bk, udw)

 

 

 

Na zdjęciu, od lewej: prorektor ds. nauki PK prof. Dariusz Bogdał, dyrektor ds. technologii w LoSA Sp. z o.o. dr inż. Michał Lupa, dr inż. Urszula Duda-Wiertel z Katedry Systemów Transportowych WIL PK, prezes Zarządu LoSA Sebastian Cibor / fot. Jan Zych