Wyjątkowe w skali kraju Laboratorium Inżynierii Ruchu Kolejowego uruchomiła Politechnika Krakowska na Wydziale Inżynierii Lądowej. Laboratorium, wyposażone w stworzony na PK symulator ruchu kolejowego, to jedna z niewielu takich pracowni dydaktycznych w Polsce, w której studenci oraz pracownicy firm kolejowych mogą w bezpiecznych warunkach uczyć się kierowania ruchem kolejowym, także w sytuacjach nadzwyczajnych. Inicjatywa została już wyróżniona przez Urząd Transportu Kolejowego w III Konkursie „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”.

 

 

LabInzynieriiRuchuKolejowego5Laboratorium Inżynierii Ruchu Kolejowego (LIRK) powstało w Instytucie Inżynierii Drogowej, Kolejowej i Transportu na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej. – Pracownia wyposażona jest w 12 stanowisk komputerowych odzwierciedlających stanowiska pracy współpracujących ze sobą dyżurnych ruchu oraz punkt instruktora, nadzorującego i kontrolującego symulację – mówi dr inż. Jan Gertz z Katedry Infrastruktury Transportu Szynowego i Lotniczego PK, twórca koncepcji laboratorium. Autorem oprogramowania dla laboratorium jest absolwent PK mgr inż. Paweł Okrzesik (koncepcja opiera się na oprogramowaniu ISDR, specjalnie zmodyfikowanym na potrzeby projektu PK).

 

 

Podczas zajęć w pracowni symulowany jest ruch kolejowy według zadanego rozkładu jazdy. Rolą osób szkolonych jest sterowanie ruchem pociągów zgodnie z obowiązującymi przepisami, a do tego prowadzenie dokumentacji ruchowej oraz obsługa urządzeń sterowania ruchem kolejowym i innych systemów. – Stacje i inne posterunki ruchu w symulatorze połączone są w zamkniętą pętlę, a ich układ i wyposażenie zostały zaprojektowane tak, by uzyskać możliwie duże ich zróżnicowanie pod względem technicznym i ruchowym.  W symulatorze odwzorowano przekaźnikowe oraz komputerowe urządzenia stacyjne i różne typy blokad liniowych oraz urządzeń na przejazdach kolejowo-drogowych. Przewidziano przy tym możliwość zmiany wyposażenia wybranych stanowisk zależnie od aktualnych potrzeb. Na stanowiskach dostępny jest dodatkowo podgląd stanu urządzeń zewnętrznych i sytuacji ruchowej w formie interaktywnego planu stacji,. Wszystkie stanowiska mają telefoniczną łączność – wyjaśnia dr inż. Jan Gertz. Instruktor prowadzący szkolenie w laboratorium – poza nadzorem nad symulacją – może zmieniać jej przebieg, generując usterki urządzeń srk i inne sytuacje nietypowe. Może też odgrywać rolę maszynistów, dyspozytorów czy służb utrzymania ruchu itp.  

 

 

Z symulatora ruchu kolejowego korzystają już studenci specjalności transport kolejowy oraz drogi kolejowe na Wydziale Inżynierii Lądowej PK w ramach przedmiotów: technika i organizacja ruchu kolejowego, inżynieria ruchu kolejowego, urządzenia sterowania ruchem kolejowym. – Jesteśmy przygotowani także do udostępnienia laboratorium osobom pracującym lub przygotowującym się do pracy na stanowiskach związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego. Nasze laboratorium pod względem funkcjonalności jest zbliżone do symulatorów przeznaczonych do szkolenia dyżurnych ruchu. Możemy tu prowadzić kursy i szkolenia, służące podniesieniu kwalifikacji pracowników kolejowych, co w efekcie zwiększy bezpieczeństwo na torach – podkreśla dr Gertz.

 

Z tej oferty mogą skorzystać przede wszystkim podmioty, które nie mają bogatego zaplecza szkoleniowego. Dla przykładu, spółka PKP PLK SA dysponuje jednym profesjonalnym symulatorem urządzeń srk, zakupionym u zagranicznego wykonawcy, z trzema stanowiskami szkoleniowymi. Włodzimierz Zembol, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie PKP PLK S.A, przyznaje, że stworzony na PK symulator z 12 stanowiskami stwarza nowe możliwości we współpracy uczelni i PLK. – To laboratorium to prawdziwy skok w przyszłość dla szkolenia kadr kolejowych. Tu, w bezpiecznych warunkach, można doświadczyć autentycznych zadań, z którymi mierzą się dyżurni ruchu. Jesteśmy bardzo zainteresowani wykorzystaniem laboratorium na nasze potrzeby – mówił dziś na PK, podczas oficjalnej prezentacji symulatora. 

 


Prace nad przygotowaniem Laboratorium Inżynierii Ruchu Kolejowego trwały na PK od 2014 r. Najważniejsze funkcje symulatora ruchu kolejowego są uruchomione, a inicjatywa została już nawet wyróżniona przez Urząd Transportu Kolejowego w III Konkursie „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”. Pracownia będzie nadal rozwijana o nowe funkcje i stanowiska. Politechnika Krakowska planuje współpracę w tym zakresie z PKP PLK SA oraz innymi przedstawicielami branży kolejowej. W ub. roku Wydział Inżynierii Lądowej PK podpisał umowy z nimi w zakresie wspomagania kształcenia studentów na specjalnościach związanych z transportem kolejowym. Firmy kolejowe współuczestniczą w tworzeniu programów kształcenia, fundują stypendia oraz płatne staże i praktyki dla studentów, a po studiach oferują zatrudnienie.

 


Kolejowy symulator jest trzecim pionierskim rozwiązaniem tego typu na PK. Od kilku lat studentom Wydziału Mechanicznego PK i pracownikom przedsiębiorstw komunikacji miejskiej służy skonstruowany na Politechnice Krakowskiej pierwszy w Polsce symulator tramwaju NGT6. Szkolą się na nim studenci uczelni i polscy motorniczy, m.in. z krakowskiego MPK. Na WM PK do celów dydaktycznych i badawczych skonstruowany został także symulator kokpitu myśliwca F-16.

 

Więcej informacji udzieli:
dr inż. Jan Gertz
tel. 12 628 23 90
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

LabInzynieriiRruchuKolejowego1LabInzynieriiRuchuKolejowego9