Studenci Politechniki Krakowskiej z interdyscyplinarnego Koła Naukowego FOOTPRINT przywieźli dwa zwycięstwa z międzynarodowych zawodów kajaków betonowych BetonKanoRace 2023 w Delft, w Holandii. Żacy PK drugi rok z rzędu, jako jedyna ekipa z Polski, wzięli udział w rywalizacji betonowych konstrukcji, w całości zaprojektowanych na swoich uczelniach. I to z jakim efektem! Zdobyli dwa złote medale w konkurencjach osad mieszanych, a także miejsca na podium w "dwójkach" kobiet i mężczyzn. Uroczyste powitanie zwycięskiej ekipy odbyło się 16 maja na Politechnice Krakowskiej. Medalistom gratulował rektor PK prof. Andrzej Szarata.
Międzynarodowe wyścigi betonowych kajaków to coroczna impreza, organizowana przez i dla studentów architektury, budownictwa i inżynierii lądowej z całej Europy. To wyjątkowy wyścig, w którym drużyny ścigają się na wodzie we własnoręcznie zbudowanych kajakach z betonu, udowadniając, że beton daje więcej możliwości niż tylko te, które znamy z realizacji budowlanych. Setki studentów z europejskich uczelni przez rok pracuje nad zbudowaniem najszybszego, najbardziej innowacyjnego i ekologicznego kajaka, którym stają do rywalizacji w czasie zawodów betonowych kajaków. W tym roku organizatorem BetonKanoRace był Uniwersytet Techniczny w holenderskim mieście Delft (TU Delft).
Konstruktorzy z SKN Footprint przygotowywali się do zawodów przez rok, pracując nad innowacyjnymi mieszankami betonowymi, z których zbudowali kajaki, dopracowując optymalny kształt łódek (w czym pomagali im eksperci szkutnictwa i kajakarstwa slalomowego – Krzysztof i Grzegorz Polaczykowie) oraz przygotowując się podczas specjalistycznych treningów do sportowej rywalizacji.
W tegorocznym starcie wykorzystali ubiegłoroczne doświadczenia z udziału w zawodach w Niemczech oraz bezcenne wsparcie naukowych mentorów z Politechniki Krakowskiej: dr hab. inż.Izabeli Hager, prof. PK, dr inż. Katarzyny Mróz, dr inż. Mateusza Sitarza, dr hab. inż. Tomasza Tracza, prof. PK i dr hab. inż. Tomasza Zdeba, prof. PK, naukowców z Wydziału Inżynierii Lądowej. Przy ich pomocy stworzyli wysokowartościowy kompozyt betonowy z proszków reaktywnych RPC, z którego zbudowali ultralekkie łodzie, o wysokiej szczelności i cieniutkich ścianach. Sięgnęli w nich po sukcesy w BetonKanoRace 2023.
Historia sukcesu SKN Footprint zaczęła się w 2019 roku, kiedy grupa studentów postanowiła sprostać ambitnemu wyzwaniu inżynieryjnemu, jakim było opracowanie unikalnej mieszanki z betonu tekstylnego i wykonanie z niej kajaka, który miał wystartować w 2020 r. w zawodach odbywających się w Holandii. Drużyna zgłosiła się do pierwszego konkursu na granty studenckie ogłoszonego przez nową wówczas jednostkę PK – FutureLab. Rada Naukowa FutureLab zdecydowała się przyznać projektowi finansowanie. Niestety, wybuch pandemii pokrzyżował plany studentów, ponieważ konkurs Betonkanorace został odwołany i nie odbywał się przez dwa lata – odwołano edycje 2020 i 2021.
Prace nad betonowym kajakiem znacznie spowolniły, ale studentom ostatecznie udało się pokonać trudności i stworzyć konstrukcję o nazwie „PKanoe” oraz przetestować ją w czerwcu 2022 r. w niemieckim Brandenburg an der Havel na zawodach łodzi wykonanych z betonu pn. „Deutsche Betonkanu-Regatta”. W debiutanckim występie drużynie nie udało się awansować do finału zawodów, ale zdobyte doświadczenie i nowe umiejętności bardzo się przydały. Powstał plan skonstruowania aż dwóch nowych kajaków: „lepszych, szybszych, lżejszych.” I ten cel został osiągnięty w 2023 r. Nowe łodzie – „PKanoe 2.0” i „Dracanoe” – to inżynieryjne dzieła gotowe do stawania w szranki z najbardziej zaawansowanymi konstrukcjami z innych uniwersytetów.
PKanoe 2.0 to kajak zbudowany z materiału kompozytowego: betonu tekstylnego, wykorzystującego spoiwo mineralne wysokowartościowe – beton z proszków reaktywnych. Dracanoe z kolei, powstał dzięki zastosowaniu innowacyjnej technologii tworzyw cementowych o wysokiej wytrzymałości – betonu z proszków reaktywnych (ang. Reactive Powder Concrete) i cienkościennemu charakterowi kompozytu (matryca RPC i tkanina szklana). Waży zaledwie 45 kg, a grubość ścian kadłuba ma zaledwie 2 mm.
Uroczyste powitanie zwycięskiej drużyny odbyło się 16 maja. Medalistom gratulował rektor PK prof. Andrzej Szarata.
Kształt łodzi zaprojektowano pod kierunkiem najwyższej klasy fachowca – Krzysztofa Polaczyka, szkutnika ze Szczawnicy, znanego w Polsce producenta kajaków do slalomu kajakowego. We współpracy z nim młodzi inżynierowie dobrali odpowiednią formę, w której ułożyli mieszankę betonową. Pod okiem jego syna Grzegorza, polskiego olimpijczyka w slalomie kajakowym z Aten, wielokrotnego medalisty świata, Europy i Polski, odbyli szkolenie kajakowe. Gotowe kajaki przeszły wodowanie oraz test szczelności na krakowskim zalewie Bagry.
Zawody kajaków betonowych w holenderskim Delft nieopodal Hagi odbywały się w dniach 11-14 maja br. Chęć udziału w rywalizacji zgłosiły 24 drużyny z 16 uczelni z Holandii, Węgier, Niemiec, Szwajcarii, Belgii i Polski. Wyścigi były podzielone według składów (załogi kobiece, męskie, mieszane) oraz dystansów (50m, 100m, 200m). Rywalizacja stała na bardzo wysokim poziomie, zarówno jeśli chodzi o jakość zbudowanych kajaków, jak i przygotowanie fizyczne zawodników.
ZOBACZ MATERIAŁ PLAY KRAKÓW
Sukcesy krakowskich studentów w wyścigach kajaków… z betonu
Tym cenniejszy sukces studentów Politechniki Krakowskiej – zwycięstwa załóg z mieszanych (mikstów) z PK na dystansach 100 (Małgorzata Wróbel, Wojciech Białecki) i 200 metrów (Ewa Słupska, Marcin Różycki), które popłynęły na łodzi PKanoe 2.0, oraz medalowe miejsca dwójek męskiej i kobiecej. Spośród 9 betonowych pucharów za zwycięstwa w finałach wyścigów, aż dwa trafiły do Krakowa!
Studentom w wyprawie do Holandii towarzyszyli – wspierający projekt od początku – opiekunka SKN Footprint dr hab. inż. Izabela Hager, prof. PK, dr inż. Katarzyna Mróz i dr hab. inż. Tomasz Tracz, prof. PK z Katedry Inżynierii Materiałów Budowlanych Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej oraz pracownicy FutureLab PK: Monika Firlej oraz Adam Sadło.
Studenci Politechniki Krakowskiej uzyskali następujące lokaty:
PKanoe:
- Finał mikstów 100m – 1. miejsce (Małgorzata Wróbel, Wojciech Białecki)
- Finał mężczyzn 200 m – 2. miejsce (Marcin Różycki, Wojciech Białecki)
- Final mikstów 200 m – 1. miejsce (Ewa Słupska, Marcin Różycki)
- Final kobiet 200m – 3. miejsce (Ewa Słupska, Aleksandra Synowiecka)
Dracanoe:
- Półfinał mężczyzn 50m (Bartosz Wolak, Kamil Stopa)
- Półfinał mężczyzn 100m (Oskar Jurek, Karol Wojcieszak)
- Półfinał mężczyzn 200m (Bartosz Wolak, Kamil Stopa)
Młodzi naukowcy już planują udział w zawodach w 2024 roku, z jeszcze lepszymi i jeszcze bardziej zaawansowanymi pływającymi konstrukcjami z betonu. Studenci z PK mają zamiar startować zarówno w wyścigach odbywających się w Niemczech, jak i w Holandii.
„PKanoe – budowa łodzi z cienkościennego, ultra-wysokowartościowego kompozytu cementowego, zbrojonego tekstyliami” to projekt realizowany pod opieką naukową dr hab. inż. Izabeli Hager, prof. PK, dr. hab. inż. Tomasza Zdeba, prof. PK, dr inż. Katarzyny Mróz oraz dr. inż. Mateusza Sitarza z Wydziału Inżynierii Lądowej PK. Koncepcja ta stanowi interdyscyplinarne przedsięwzięcie studentów kilku wydziałów, realizujących prace w ramach działalności SKN Footprint. Budowa kajaka wspierana jest przez uczelnię (w ramach laboratorium studenckich innowacji – FutureLab PK) oraz Wydział Inżynierii lądowej PK. Projekt uzyskał także wsparcie finansowe z ministerialnego programu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”.
Na zdjęciach, studenci z SKN FOOTPRINT wraz opiekunami przed wyjazdem na zawody oraz na zawodach BetonKanoRace 2023 w Delft, a także na Politechnice Krakowskiej w czasie powitania po powrocie z zawodów - fot. Adam Sadło, Monika Firlej, Katarzyna Mróz, Aleksandra Synowiecka, Joanna Skowrońska, Jan Zych
(Adam Sadło)
ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |