Na tegorocznych European Defence Innovation Days zagościł semiautonomiczny robot wchodzący w skład Ławicy Hybrydowych Pojazdów Podwodnych. Zaprojektowana i wykonana na Politechnice Krakowskiej konstrukcja została zaprezentowana wraz z pojazdami podwodnymi zbudowanymi przez Akademię Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte.

 

 

European Defence Innovation Days zostały zorganizowane przez Europejską Agencję Obrony (w tym roku pod auspicjami szwedzkiej prezydencji w Radzie UE). Wydarzenie odbywało się 31 maja i 1 czerwca w Brukseli. Zgromadzili się na nim innowatorzy z całej Europy. Podczas European Defence Innovation Days odbywały się różne konferencje. Uczestnicy wydarzenia mieli także możliwość porozmawiania z ekspertami ds. innowacji w dziedzinie obronności.

 

 

Stoisko na targach. Na pierwszym planie stolik na którym stoi model podwodnego pojazdu i model ryby. Obok drugi stolik z trzema krzesłami. Na nim znajduje się model pojazd biomimetyczny. Za nim duży monitor, na którym coś jest wyświetlane. W tle roll-upy z napisem „Nawal Systems”, w oddali przestrzeń wystawiennicza.
Fot. Archiwum AMW

 

Innowacje obronne zostały przedstawione w rozległej strefie wystawienniczej. Obok konstrukcji zbudowanych przez Akademię Marynarki Wojennej w Gdyni, został zaprezentowany prototyp robota inspekcyjnego będący częścią Ławicy Hybrydowych Pojazdów Podwodnych


Celem podjętych na Politechnice Krakowskiej prac przygotowawczych oraz międzynarodowego projektu SABUVIS II realizowanego w składzie AMW, PK, PIAP, WDT71 jest budowa ławicy semiautonomicznych pojazdów podwodnych zdolnych do wspólnej realizacji wyznaczonych zadań obserwacyjnych. Każdy pojazd będzie wyposażony w hybrydowy system napędowy oraz autorski układ komunikacji. O możliwości zwiększania bezpieczeństwa obszarów infrastruktury portowej oraz statków można przeczytać w artykule: Czy o bezpieczeństwo portów może zadbać ławica podwodnych pojazdów hybrydowych?

 

 

Na pierwszym planie znajduje się stolik, na którym położony jest model ryby i podwodny pojazd. Obok nich znajduje się jakaś mała tabliczka z informacjami. Za stolikiem stoi dwóch mężczyzn w garniturach. Za nimi znajduję się rollupy.
Fot. Archiwum AMW


Szczególne słowa uznania dla naszym podopiecznych: inż. Michała Garncarza, współtwórcy magnetycznego systemu odrzucania baterii pojazdu podwodnego oraz systemu zwiększenia zasięgu operacyjnego pojazdu podwodnego w oparciu o wyrzutnię latającego drona oraz mgr. inż. Tomasza Talarczyka współtwórcę konstrukcji Hybrydowego Pojazdu Podwodnego - współfinansowanego przez FutureLab PK. Sukces projektu to wieloletni efekt współpracy naszego zespołu z Akademią Marynarki Wojennej, Przemysłowym Instytutem Automatyki i Pomiarów oraz partnerami zagranicznymi z Niemiec. Osiągnięcia i wyniki projektów w Brukseli prezentuje między innymi kmdr dr hab. inż. Piotr Szymak – czytamy na facebookowym profilu projektu CyberRyba.

 

 

 

 

 

 

O nowej CyberRybie zbudowanej przez naukowców Politechniki Krakowskiej można przeczytać i posłuchać w Radiu Kraków