loga

 

Projekt „Kalejdoskop Matematyczny” (WND- POWR.03.01.00-00-T044/18)  był realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 i współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Wykonaniem projektu zarządzają pracownicy Katedry Matematyki Stosowanej Wydziału Informatyki i Telekomunikacji (dawniej Instytutu Matematyki WFMiI) Politechniki Krakowskiej. Realizacja rozpoczęła się 1 marca 2019 roku i była planowana do 28.02.2022 r. Dzięki dodatkowemu wsparciu, otrzymanemu z NCBiR, projekt realizowany był do 31.12.2023 r.

 

Cel główny projektu: rozwój tzw. uniwersalnych kompetencji uczniów w wieku 10-19 lat oraz wsparcie dorosłych wspomagających szkołę w procesie edukacji, poprzez stworzenie programów kształcenia oraz organizację zajęć dydaktycznych wspólnie z gminami/szkołami z województwa małopolskiego w okresie 01.03.2019 -28.02.2022. (przedłużony aneksem do 30.06.2022 r. oraz kolejnym aneksem do 31.12.2023 r.)

Projekt przewiduje wyłącznie opracowanie programów kształcenia w tym programów pn.:

  • Kalejdoskop Matematyczny 4.0 (3 moduły) (KM 4.0)
  • Kalejdoskop Matematyczny 7.0 (3 moduły) (KM 7.0)
  • Kalejdoskop Matematyczny D+D (KM D+D) (dorośli+dzieci)
  • Kalejdoskop Matematyczny L.0 (3 moduły) (KM L.0)

oraz realizację zajęć wspólnie ze szkołami z województwa małopolskiego z 9 modułów tematycznych: IMAGINARIUM 4.0, 7.0, L.0, EKSPLORATORIUM 4.0, 7.0 L.0, PSOTY MATEMATYCZNE, EMPORIUM 7.0, L.0 oraz realizację części zajęć wspólnie z osobami dorosłymi.

Powyższe działania służą m.in. do:

  • rozbudzania ciekawości poznawczej z zakresu nauk ścisłych
  • rozwoju twórczego myślenia i rozwijania pasji naukowych
  • stymulowania rozwoju: intelektualnego, aksjologicznego i społecznego
  • rozbudzanie wyobraźni matematycznej
  • zapoznania ze środowiskiem akademickim i uczelnią jako miejscem naukowego oglądu rzeczywistości
  • integrację lokalnej społeczności wokół ośrodków akademickich przez stworzenie warunków do prowadzenia pozaszkolnych zajęć edukacyjnych, popularyzatorskich.

W okresie od 01.03.2019 r. do 30.06.2022 r. zrealizowany został główny cel projektu. W zajęciach uczestniczyło 1328 osób, z czego 374 uczniów klas czwartych i piątych, 550 uczniów klas szóstych, siódmych i ósmych, 149 uczniów klas pierwszych i drugich liceum oraz 255 osób dorosłych wspierających proces edukacji.

Od 1 lipca 2022 r. do 31.12.2023 r. realizowane było dodatkowe zadanie.
Zadanie 5 przewidywało opracowanie programów kształcenia w tym programów pn.: Magia matematyki (MM) i Magia Projektowania (MP) oraz realizację nieodpłatnych zajęć wspólnie ze szkołami z województwa małopolskiego, których uczestnikami mogły być jedynie osoby, które przybyły na teren RP po 24.02.2022 r. z Ukrainy i posiadają status uchodźcy. Działania były prowadzone w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych. Uczestnikami zajęć były dzieci i młodzież w wieku 5-18 lat. Rekrutowane były grupy 8-12 osobowe dzieci w podobnym wieku. 
Pierwsza platforma wsparcia (Magia matematyki): matematyczna – realizowana była w wybrane weekendy.
Druga platforma wsparcia (Magia projektowania): przyrodnicza – realizowana była w wybrane dni powszechne tygodnia (poniedziałek-piątek) według nowej koncepcji zajęć. Powyższe działania są zgodne z głównymi celami projektu i służą m.in. do:

  • rozbudzania ciekawości poznawczej z zakresu nauk ścisłych
  • rozwoju twórczego myślenia i rozwijania pasji naukowych
  • stymulowania rozwoju: intelektualnego, aksjologicznego i społecznego
  • rozbudzanie wyobraźni matematycznej
  • zapoznania ze środowiskiem akademickim i uczelnią jako miejscem naukowego oglądu rzeczywistości integracji dzieci i młodzieży.

W ramach zadania 5 w zajęciach uczestniczyło 803 osoby. Łącznie w całym projekcie w zajęciach uczestniczyło 2131 osób.