Katedra Pojazdów Samochodowych Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej gościła słuchaczy Akademii Wodorowej Orlenu – studentów i absolwentów uczelni z całej Polski, którzy chcą swoją przyszłość związać z branżą wodorową. Politechnika Krakowska, wspólnie z Politechniką Gdańską, jest partnerem merytorycznym II edycji programu.

 

grupa osób ogląda stelaż samochodu wyścigowego

 

Akademia Wodorowa ORLEN to projekt, który ma na celu wymianę wiedzy pomiędzy ekspertami i praktykami z wieloletnim doświadczeniem, a studentami 3, 4 i 5 roku lub absolwentami, którzy stawiają w branży wodorowej swoje pierwsze kroki. Program obejmuje cykl wykładów i warsztatów, a także spotkania z ekspertami i naukowcami. Zajęcia organizowane są w różnych miejscach w Polsce i pozwalają uczestnikom projektu zobaczyć w praktyce, jak technologie wodorowe funkcjonują w różnych dziedzinach przemysłu.

 

 

W drugiej edycji programu bierze udział 31 uczestników, w tym gronie Julia Karweta, absolwentka kierunku Inżynieria chemiczna i procesowa na Wydziale Inżynierii i Technologii Chemicznej PK. Uczestnicy  Akademii reprezentują różne uczelnie i kierunki studiów (energetyka, OZE o specjalizacji przemysłowej, energetyka wodorowa, fizyka techniczna i prawo).

 

sala wykładowa, studenci siedzą w ławkach studenci na zajęciach, słuchają prowadzącego, który coś pokazuje zajęcia w laboratorium samochodowym

 

 

Uczestnikom biorącym udział w zajęciach na Politechnice Krakowskiej nie zabrakło ani wiedzy teoretycznej, ani tym bardziej praktycznej. W programie dwudniowego zjazdu były m.in. wykłady dotyczące podstaw zasilania silników tłokowych wodorem, badań pojazdu z wodorowym ogniwem paliwowym w komorze termoklimatycznej, prac rozwojowych systemu bezpośredniego wtrysku wodoru w tłokowych silnikach spalinowych.

 

 

Zajęcia laboratoryjne obejmowały zagadnienia wodorowych ogniw paliwowych jako źródła napędu pojazdów, badania przemysłowego silnika spalinowego zasilanego wodorem czy podstaw zasilania silników tłokowych wodorem. Uczestnicy mogli się też zapoznać ze studencką koncepcją pojazdu wyścigowego z hybrydowym napędem wodorowo- elektrycznym, którego prezentacja odbędzie się w czerwcu. Podsumowaniem dwudniowych zajęć był wykład eksperta PK – prof. Marka Brzeżańskiego, dotyczący wodoru jako nośnika energii w transporcie.

 

sala laboratoryjna, studenci słuchają prowadzącego studenci na zajęciach, oglądają silnik wodorowy studenci oglądają silnik wodorowy

 

 

Zespół prof. Marka Brzeżańskiego to jeden z silniejszych w Polsce ośrodków wiedzy eksperckiej na temat wykorzystania wodoru. Badania na tym polu trwają na Politechnice Krakowskiej już od lat 80. ubiegłego wieku i odbywają się wielotorowo. Na początku tego roku naukowcy zaprezentowali zaadaptowany wg ich projektu tłokowy silnik spalinowy do zasilania wodorem. Eksperci PK współpracują też z koncernem Toyota przy pracach dotyczących ogniw wodorowych. Prof. Marek Brzeżański brał również udział w pracach dotyczących utworzenia Porozumienia sektorowego na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce”.  Porozumienie stanowi odpowiedź na globalne wyzwania związane z przeciwdziałaniem skutkom zmian klimatu i w swojej treści proponuje szereg rozwiązań wpisujących się w transformację polskiej energetyki.

 

 

Partnerami merytorycznymi II edycji Akademii Wodorowej są Politechnika Gdańska i Politechnika Krakowska. Partnerami biznesowymi programu są producenci pojazdów napędzanych wodorem: Pesa, Toyota i Solaris, którzy w tym roku także przygotowali miejsca na staże dla najlepszych absolwentów Akademii H2.