Współpraca naukowo-techniczna na rzecz rozwoju innowacyjnych technologii w małopolskim transporcie kolejowym, wymiana eksperckiej wiedzy i doświadczeń oraz wsparcie przedsięwzięć edukacyjnych i szkoleniowych  to główne pola współpracy Politechniki Krakowskiej i spółki Koleje Małopolskie. Umowę o współdziałaniu, oficjalnie pieczętującą realizowane już wspólne przedsięwzięcia, podpisali 8 maja 2024 r. w Sali Senackiej PK  prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej i Tomasz Warchoł, prezes Zarządu Kolei Małopolskich.

 

 

Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich i prof. Andrzej Szarata, rektor PK siedzą przy stole i podpisują umowę o współpracy

Umowę o współpracy podpisali Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich i prof. Andrzej Szarata, rektor PK / Fot. Jan Zych

 

– Kolej jest kluczowym elementem systemu transportowego. Stanowi swoisty kręgosłup, do którego należy dopasować pozostałe elementy – autobusowe linie dowozowe, parkingi Park&Ride oraz Bike&Ride, koordynując przy tym rozkłady jazdy i ułatwiając przesiadki  mówi rektor PK prof. Andrzej Szarata, międzynarodowy ekspert w obszarze transportu. Dlatego wspomaganie rozwoju kolei jest tak istotne dla rozwoju całego zrównoważonego systemu transportowego w województwie. Cieszymy się, że Politechnika Krakowska ze swoimi ekspertami i nowoczesnym zapleczem laboratoryjnym, może w tym pomóc. Szczególnie ważne jest dla nas, że na współpracy z Kolejami Małopolskimi skorzystają nasi studenci.

 

Wsparcie kształcenia kadr inżynierskich dla branży kolejowej jest jednym z głównym celów współpracy Politechniki i Kolei Małopolskich. – Perspektywy przed transportem kolejowym w Małopolsce są obiecujące. Już od kilku lat zauważamy rosnącą popularność kolejowych przewozów pasażerskich - w 2023 r. obsłużyliśmy blisko 10 milionów pasażerów – mówi Tomasz Warchoł, prezes Koleje Małopolskie sp. z o.o.  W związku  z tym, że coraz więcej Małopolan i turystów wybiera pociąg jako środek transportu, nasza spółka stoi przed wyzwaniem zapewnienia wydajnego i spójnego transportu kolejowego. Taki proces odbywa się na wielu płaszczyznach. Z jednej strony prowadzimy intensywne działania w kierunku wzmocnienia taboru kolejowego oraz zapewnienia odpowiedniego i nowoczesnego zaplecza technicznego, z drugiej strony niezbędne jest wzmocnienie naszej kadry o kolejnych specjalistów. W obu tych działaniach współpraca z Politechniką otwiera przed nami nowe możliwości.

 

 

W zakresie wsparcia procesu dydaktycznego partnerzy porozumienia zadeklarowali wzajemną pomoc, m.in. przy opiniowaniu przez specjalistów Kolei Małopolskich programów kształcenia na kierunkach, związanych z transportem kolejowym i systemami transportowymi, włączaniu do programów kształcenia tematyki transportu regionalnego. Koleje Małopolskie będą też proponować studentom Politechniki tematy prac dyplomowych opartych na rozwiązywaniu rzeczywistych wyzwań inżynierskich pojawiąjących się w działalności spółki, realizację studenckich praktyk i staży, udział w zajęciach, konferencjach, sympozjach i seminariach naukowo-technicznych.  Jesteśmy przekonani, że staż w naszej spółce pozwoli młodym ludziom uzyskać cenne doświadczenie w branży. Wierzymy, że współpraca Politechniki Krakowskiej z Kolejami Małopolskimi to dla studentów pierwszy krok na wymarzonej ścieżce zawodowej. Nasze plany współdziałania to również szansa dla Kolei Małopolskich. Politechnika Krakowska jest jednym z najmocniejszych ośrodków eksperckich w obszarze transportu. Wyniki wspólnych badań i projektów naukowych mogą wskazać nam obszary, w których konkretne działania usprawniłby poszczególne operacje obejmujące transport kolejowy – podkreśla prezes Tomasz Warchoł. Pracownikom spółki uczelnia zaoferuje też szkolenia, kursy i mikrokursy specjalistyczne oraz studia podyplomowe, rozwijające wiedzę i kompetencje branżowe.

 

 

Wspolpraca PK KolejeMalopolskie2W obszarze naukowo-technicznym współpraca obejmować będzie m.in. wykonywanie badań, ekspertyz i opinii przez pracowników naukowych i pracownie techniczne uczelni, ułatwienia w dostępie do publikacji naukowych i opracowań  autorskich ekspertów PK, możliwość korzystania z oprogramowania, sprzętu i infrastruktury badawczej PK oraz wsparcie merytoryczne przy wspólnych projektach badawczo-rozwojowych oraz wdrażaniu ich wyników do praktyki.

 

 

Prof. Andrzej Szarata podkreśla, że wspieranie rozwoju małopolskiego transportu kolejowego to wieloaspektowe  wyzwanie. – Polega też na zabieganiu o wyższe dotacje, przekładające się na większą częstotliwość kursowania pociągów i konieczny zakup nowego taboru oraz planowanie nowych tras w tym kluczowych dla mieszkańców regionu – do Nowego Sącza (przez nowo budowaną linię Kraków – Podłęże – Piekiełko), Myślenic, Olkusza, Niepołomic. Gdy do tego dodamy reaktywowane linie kolejowe w Krakowie, będziemy mieć bardzo dobrze rozbudowany system kolei regionalnej w województwie. Dopiero tak działający system może dobrze odpowiadać na potrzeby mieszkańców i gości Małopolski, w tym np. stanowić przeciwwagę dla transportu samochodowego. Stworzenie takiego sprawnie działającego regionalnego systemu transportu to nie tylko wyzwania finansowe, ale też infrastrukturalne, logistyczne, organizacyjne. Będziemy je podejmować w ramach współpracy z Kolejami Małopolskimi - mówi rektor PK.

 

 

W kooperację PK i Kolei Małopolskich zaangażowani będą szczególnie eksperci i studenci Wydziałów Inżynierii  Lądowej  oraz Mechanicznego, na których prowadzone są kierunki i specjalności  związane z transportem regionalnym, w tym kolejowym (kierunki: transport; środki transportu i logistyka ze specjalnością inżynieria pojazdów szynowych; mechanika i budowa maszyn, pojazdy samochodowe). Współpracę ze strony PK koordynować będą: dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK z Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu Wydziału Mechanicznego PK (w zakresie budowy, eksploatacji i utrzymania pojazdów szynowych), dr inż. Jan Gertz, prof. PK z Katedry Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu Wydziału Inżynierii Lądowej (w zakresie organizacji i sterowania ruchem kolejowym oraz eksploatacji infrastruktury torowej) oraz dr inż. Aleksandra Ciastoń-Ciulkin z Katedry Systemów Transportowych WIL PK (w zakresie organizacji przewozów pasażerskich i oferty przewozowej). Ekspertka Politechniki zaznacza, że współpraca z Kolejami Małopolskimi wpisuje się w kilka w istotnych tematów zainteresowań naukowych i dydaktycznych, rozwijanych od wielu lat na Politechnice w ramach programów kształcenia i badań. – Na kierunku transport zajmujemy się m.in. organizacją publicznego transportu zbiorowego, służącą zrównoważonej mobilności, szczególnie w obszarach aglomeracji. ­ Dzięki porozumieniu zyskujemy partnera, którego działalność świetnie wpisuje się w koncepcję zrównoważonej mobilności. Spółka Koleje Małopolskie dostarcza wysokiej jakości usług przewozowych, zarówno w zakresie transportu kolejowego, jak i autobusowego. Przy współpracy z zarządcą infrastruktury kolejowej i samorządami, Koleje Małopolskie realizują szereg działań zmierzających do integracji systemów transportowych. Łącząc doświadczenie oraz zasób danych naszego partnera z wiedzą i umiejętnościami pracowników Politechniki oraz potencjałem i zaangażowaniem studentów wspólnie możemy przyczynić się do dalszego doskonalenia systemu transportu zbiorowego w regionie. Mamy szanse wspólnie kreować wzorcowe rozwiązania dla innych regionów kraju – mówi dr inż. Aleksandra Ciastoń-Ciulkin.

 

Uczestnicy podpisania porozumienia pozują do wspólnego zdjęcia, od lewej: dr inż. Mariusz Dudek, kierownik Katedry Systemów Transportowych WIL PK, dr hab. inż. Mariusz Kieć, prof. PK, kierownik Katedry Dróg Kolei i Inżynierii Ruchu WIL PK, dr inż. Aleksandra Ciastoń-Ciulkin, zastępca kierownika Katedry Systemów Transportowych WIL PK, Mariusz Sowiński, zastępca dyrektora w Departamencie Utrzymania Kolei Małopolskich, dr hab. inż. Lucyna Domagała, dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej PK, Tomasz Warchoł, prezes spółki Koleje Małopolskie, prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej, dr inż. Iwona Zwierzyk-Klimek, pełnomocnik Zarządu Kolei Małopolskich, dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK, kierownik Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu, dr hab. inż. Bogdan Szybiński, prodziekan Wydziału Mechanicznego PK

Uczestnicy współpracy i uroczystego podpisania porozumienia, od lewej: dr inż. Mariusz Dudek, kierownik Katedry Systemów Transportowych WIL PK, dr hab. inż. Mariusz Kieć, prof. PK, kierownik Katedry Dróg Kolei i Inżynierii Ruchu WIL PK, dr inż. Aleksandra Ciastoń-Ciulkin, zastępca kierownika Katedry Systemów Transportowych WIL PK, Mariusz Sowiński, zastępca dyrektora w Departamencie Utrzymania Kolei Małopolskich, dr hab. inż. Lucyna Domagała, dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej PK, Tomasz Warchoł, prezes spółki Koleje Małopolskie, prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej, dr inż. Iwona Zwierzyk-Klimek, pełnomocnik Zarządu Kolei Małopolskich, dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK, kierownik Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu, dr hab. inż. Bogdan Szybiński, prodziekan Wydziału Mechanicznego PK / Fot. Jan Zych

 

 

(mas)