

![]() |
![]() |



(bk)
Fot. Michał Walusza
{fastsocialshare}


![]() |
![]() |
![]() |






Transmisja ze Święta Szkoły na PK
![]() |
![]() |
![]() |










22 czerwca poznaliśmy nazwiska laureatów Uczelnianej Sesji Kół Naukowych Politechniki Krakowskiej. Zwycięskie plakaty zostały wybrane spośród 60 prac zgłoszonych do konkursu odbywającego się w ramach USKN. Ta pula była efektem eliminacji podczas Wydziałowych Sesji Kół Naukowych, na których zaprezentowano 143 wystąpienia. O finałowych miejscach zadecydowała suma punktów przyznanych za ocenę prezentacji w ramach WSKN (maksymalnie 80) oraz punktów przyznanych przez jury USKN (maksymalnie 70 punktów). Autorów najlepszych studenckich plakatów nagrodzono „Bonami na rozwój”, które można wykorzystać na wyjazdy na konferencje, seminaria, wycieczki oraz konkursy o charakterze naukowym lub technicznym, a także udział w szkoleniach, zakup literatury, licencji lub potrzebnego oprogramowania.
W przypadku studentów I i II stopnia, za zdobycie I miejsca przewidziano 1500 zł, za II – „Bon na rozwój” w wysokości 1200 zł, a za III – 1000 zł. Osobom, które zajęły dalsze miejsca, przyznano bony w wysokości: od 4 do 6 – 700 zł, a za miejsca od 7 do 10 – 400 zł. Dla najlepszych plakatów doktorantów przyznane zostały bony w wysokości: I miejsce – 1000 zł, II – 800 zł, III – 600 zł. W przypadku nagrodzonych plakatów utworzonych przez więcej niż jednego autora, wartość przyznanego „Bonu na rozwój” będzie rozdzielana proporcjonalnie pomiędzy wszystkich autorów. Ponadto, uczestnicy USKN 2022 mogą liczyć na punkty, które brane będą pod uwagę w przypadku ubiegania się o stypendium rektora.
![]() |
![]() |
Laureaci etapu finałowego Uczelnianej Sesji Kół Naukowych PK w 2022 r.
Studenci
1. Maciej Gibas (Koło Naukowe el-Rappro, WIEiK) „Badanie wytrzymałości wydruków wykonanych techniką FFF”, opiekun naukowy: dr inż. Zbigniew Pilch
1. Julia Sadlik (Koło Naukowe Materiałów Funkcjonalnych SMART-MAT, WIMiF) „Biomateriały kompozytowe modyfikowane antybiotykiem”, opiekunowie naukowi: prof. dr hab. inż. Agnieszka Sobczak-Kupiec, dr hab. inż. Bożena Tyliszczak, prof. PK
3. Julia Ciećko, Marcin Gunia, Krzysztof Skrzypek-Markiewicz (Sekcja Inżynierii Chemicznej i Procesowej Koła Naukowego Chemików, WIiTCh) „Ocena efektywności procesu wychwytywania i metanizacji CO2 w reaktorze adsorpcyjnym ze złożem stacjonarnym”, opiekunowie naukowi: dr hab. inż. Katarzyna Bizon, prof. PK, dr inż. Beata Fryźlewicz-Kozak
4. Mateusz Jamroży (Koło Naukowe Materiałów Funkcjonalnych SMART-MAT, WIMiF) „Opatrunki hydrożelowe wspomagające leczenie nekrozy skóry spowodowanej stopą cukrzycową”, opiekunowie naukowi: prof. dr hab. inż. Agnieszka Sobczak-Kupiec, dr hab. inż. Bożena Tyliszczak, prof. PK
5. Natalia Dybiec, Jan Rusnarczyk (Koło Naukowe Konstrukcji Żelbetowych CONKRET, WIL) „Wpływ odkształceń skurczowych na rysoodporność konstrukcji żelbetonowych”, opiekun naukowy: dr inż. Szymon Seręga
6. Kacper Chojkowski, Maciej Gibas (Koło Naukowe el-Rappro, WIEiK) „Inwalidzki Wózek Off-road’owy z komfortowym, samopoziomującym się siedziskiem”, opiekun naukowy: dr inż. Zbigniew Pilch
7. Daria Bernat, Katarzyna Jamioł, Tomasz Jaróg, Karolina Michalec, Natalia Nowak, Marta Szar (Koło Naukowe Krajobrazy „Landscapes”, WA) „Revitare dla Mysłowic – zieleń jako narzędzie pobudzenia”, opiekunowie naukowi: dr hab. inż. arch. Katarzyna Hodor, prof. PK, mgr inż. Katarzyna Fabijanowska
8. Julia Gajska, Katarzyna Śliwa, Jagoda Ziajka (Koło Naukowe Inżynierii Wzornictwa Przemysłowego „Form&Function”, WM) „System magazynowania wody deszczowej w przestrzeni miejskiej”, opiekun naukowy: mgr inż. Marek Pawłowicz
8. Alicja Kośmider, Natalia Łakoma (Koło Naukowe Inżynierii Wzornictwa Przemysłowego „Form&Function”, WM) „Glukometr na rękę – GlucoTime”, opiekunowie naukowi: mgr inż. Marek Pawłowicz, mgr sztuki Michał Maciukiewicz
10. Grzegorz Góra (Koło Naukowe Cosmo, WIiT) „Zanieczyszczenie światłem”, opiekun naukowy: mgr inż. Katarzyna Smelcerz
10. Łukasz Bukała (Koło Naukowe Drogowców „WIRAŻ”, WIL) „Projekt przebudowy skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 773 z drogą powiatową nr 213k w miejscowości Skała”, opiekun naukowy: dr inż. Krzysztof Ostrowski
![]() |
![]() |
Doktoranci
1. Michał Dymek, Karolina Olechowska, Katarzyna Hąc-Wydro (Sekcja Chemii i Technologii Organicznej Koła Naukowego Chemików, WIiTCh) „The influence of lipid composition on the physicochemical properties of liposomes”, opiekun naukowy: dr hab. inż. Elżbieta Sikora, prof. PK
2. Krystian Leski (Koło Naukowe Procesów Fluidyzacyjnych, WIiTCh) „Combustion of the alternative fuels in the fluidized bed made out of lightweight expanded clay aggregate”, opiekunowie naukowi: prof. dr hab. inż. Witold Żukowski, dr inż. Gabriela Berkowicz-Płatek
3. Łukasz Sołtysek (Koło Naukowe Energetyki, WIEiK) „Strategia rozwoju układów automatyki zabezpieczeń w Przemyśle 4.0”, opiekun naukowy: mgr inż. Paweł Albrechtowicz
Plakaty biorące udział w Uczelnianej Sesji Kół Naukowych można obejrzeć na dziedzińcu kampusu PK przy ul. Warszawskiej 24.
(bk)
Grafiki użyte w tekście – wybrane plakaty laureatów etapu finałowego USKN
{fastsocialshare}




- wsparcie organizacyjne w powołaniu i prowadzeniu działalności centrum;
- upowszechnianie zasad projektowania uniwersalnego;
- podnoszenie kompetencji kadry uczelni w zakresie zasad projektowania uniwersalnego,
- wsparcie uczelni w prowadzeniu kształcenia oraz działalności szkoleniowej w zakresie projektowania uniwersalnego z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia wiodących ekspertów z uczelni polskich i zagranicznych;
- wsparcie uczelni w zakresie realizacji, we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, kształcenia oraz działalności szkoleniowej w zakresie poprawy dostępności przestrzeni, obiektów, produktów i usług dla osób z niepełnosprawnościami, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego;
- inicjowanie współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym uczelni w celu wypracowania innowacyjnych produktów i standardów dla usług powszechnych w oparciu o zasady projektowania uniwersalnego.
Politechnika Krakowska wzbogaciła się o nową cenną infrastrukturę badawczą. W Laboratorium Odnawialnych Źródeł Energii Wydziału Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej uruchomiono unikatowe na polskich uczelniach stanowisko laboratoryjne do badań hydroenergetycznych. Będzie służyć m.in. do badań jazów, turbin wodnych oraz analiz odzysku energii z procesów przemysłowych. – Dzięki nowemu laboratorium chcemy rozszerzyć pola badań, rozwinąć współpracę z otoczeniem przemysłowym i promować tematykę energetyki wodnej małej mocy – mówi dr hab. inż. Dariusz Borkowski, prof. PK, prodziekan Wydziału Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej Politechniki Krakowskiej.
Nowe laboratorium powstało na kampusie głównym PK we współpracy Wydziału Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej, Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki, Szkoły Doktorskiej PK oraz firmy Aqua-Tech. Dysponuje unikatowym na polskich uczelniach stanowiskiem o szerokich możliwościach badawczych z zakresu hydroenergetyki i inżynierii środowiska. – Będzie służyć m.in. do badań w ramach doktoratów wdrożeniowych, realizowanych na PK, do realizacji prac naukowych oraz wdrożeniowych, jak i obsługiwać zlecenia z przemysłu. Będą tu się także odbywać zajęcia dydaktyczne dla studentów wydziałów WIŚiE i WIEiK – wyjaśnia dziekan Wydziału Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej PK dr hab. inż. Maciej Sułowicz, prof. PK.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Stanowisko powstało na bazie wieloletnich doświadczeń zespołu z WIEiK w zakresie badań małych elektrowni wodnych. Impulsem do jego powstania są potrzeby rynku hydroenergetycznego w Polsce w zakresie optymalizacji toru przetwarzania energii wody na energię elektryczną. – W Polsce hydroenergetyka jest wciąż mało popularna, a woda to wciąż za mało doceniane odnawialne źródło energii. Przed wojną było w Polsce kilka tysięcy małych elektrowni wodnych, teraz pracuje około 700. Na Wydziale Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej PK zajmujemy się tą tematyką od ponad 10 lat. Wiemy, że to bardzo bogaty obszar badawczy, rodzący wciąż nowe pytania naukowe, a w przestrzeni publicznej nawet kontrowersje – mówi prodziekan WIEiK Dariusz Borkowski. – Dzięki nowemu laboratorium chcemy rozszerzyć pola badań, rozwinąć współpracę z otoczeniem przemysłowym, ale też promować tematykę energetyki wodnej małej mocy. Jak ważne jest coraz szersze wykorzystywanie odnawialnych źródeł do produkcji energii, widzimy szczególnie wyraźnie teraz, przy tym co dzieje się na rynku cen energii i przy niestabilnej sytuacji geopolitycznej.
Stanowisko do badań hydroenergetycznych w Laboratorium Odnawialnych Źródeł Energii WIEiK wyposażone jest w otwarte koryto wodne o wymiarach 4000/1000/800 mm (dł/szer/wys), które umożliwia badania jazów piętrzących i ich wpływu na pracę elektrowni i ujęć wody, turbin pionowych w komorze otwartej, turbin ślimakowych Archimedesa i typu Vortex. Umożliwia również zabudowanie turbozespołów rurowych o niskich spadach (do 5 m) i normowej średnicy nominalnej 300 mm. Stanowisko charakteryzuje się wysoką dynamiką natężenia przepływów wody (maksymalna wydajność pompy to 320 l/s, a maksymalna wysokość podnoszenia to 8 m). Wyposażone jest też w wysokiej klasy układy pomiarowe oraz dedykowany system monitorująco-sterujący spełniające wymogi normy PN-EN 60193:2002. Wkrótce do użytku oddana zostanie także druga część stanowiska – z rurociągiem wysokociśnieniowym (o wysokości podnoszenia do 70 m), który posłuży do badania odzysku energii z procesów przemysłowych dla maszyn wysokospadowych.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pierwsza prezentacja laboratorium odbyła się z udziałem prorektora PK ds. nauki prof. dr. hab. inż. Dariusza Bogdała, dziekanów dr. hab. inż. Macieja Sułowicza, prof. PK (WIEiK) i dr. hab. inż. Stanisława Rybickiego, prof. PK (WIŚiE), dyrektor Szkoły Doktorskiej PK dr hab. inż. Małgorzaty Cimochowicz-Rybickiej, prof. PK oraz Andrzeja Polniaka, prezesa firmy Aqua-Tech z Trzebini, która zajmuje się produkcją powłokowych jazów wodnych i współpracuje z WIEiK (wspierała merytorycznie i organizacyjnie trwające blisko 2 lata prace nad laboratorium). Nową przestrzeń do badań zaprezentowali jej współtwórcy – dr hab. inż. Dariusz Borkowski, prof. PK oraz Damian Liszka, realizujący doktorat wdrożeniowy na PK. Wyjątkową wartość nowego laboratorium podkreślił prorektor PK: – Wpisuje się ono w ważne potrzeby badawcze wobec jakże pilnych wyzwań transformacji energetycznej w naszym kraju. Szczególna wartość laboratorium polega na tym, że jest owocem interdyscyplinarnej współpracy kilku jednostek PK oraz partnera przemysłowego i interdyscyplinarnej współpracy będzie służyć – mówił Dariusz Bogdał.
(mas)
Fot. Jan Zych
{fastsocialshare}




![]() |
![]() |
![]() |
![]() |













KOMUNIKAT NR 6
REKTORA POLITECHNIKI KRAKOWSKIEJ
im. Tadeusza Kościuszki
z dnia 14 kwietnia 2021 r.
znak R.0201.60.2021
w sprawie organizacji pracy na Politechnice Krakowskiej w okresie od 19 do 30 kwietnia 2021 r.
1. W związku z sytuacją epidemiczną, w okresie od 19 do 30 kwietnia 2021 r.:
1) poleca się zlecanie pracownikom niebędącym nauczycielami akademickimi świadczenie pracy zdalnej, we wszystkich przypadkach, gdy ich obecność na terenie uczelni nie jest niezbędna do zapewnienia ciągłości funkcjonowania PK. Polecanie pracy zdalnej odbywa się na zasadach określonych w Zarządzeniu nr 25 z dnia 26 lutego 2021 r.,
2) pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi, którzy świadczą pracę na terenie Politechniki Krakowskiej świadczą ją w godzinach od 8.00 do 14.00., z zachowaniem wszelkich środków ostrożności, w tym:
a) ograniczenia wszelkich kontaktów osobistych do absolutnego minimum, na rzecz załatwiania spraw zdalnie: przy pomocy poczty elektronicznej, telefonów i innych dostępnych narzędzi,
b) stosowania się do zasady DDM – dystans, dezynfekcja, maseczki.
3) wszelkie zebrania, spotkania, narady, posiedzenia odbywają się zdalnie, z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość,
4) ogranicza się dostęp na teren i do budynków PK dla osób niebędących pracownikami, studentami lub doktorantami PK. Informacje o ograniczeniach w formie pisemnej zostaną rozmieszczone na drzwiach wejściowych do budynków uczelni.
2. W pozostałym zakresie Politechnika Krakowska funkcjonuje w oparciu o Zarządzenie nr 25 z dnia 26 lutego 2021 r. oraz Zarządzenie nr 17 z dnia 2 lutego 2021 r.
R E K T O R
prof. dr hab. inż. arch. Andrzej Białkiewicz



- Agnieszka Tkaczyk (studentka Wydziału Mechanicznego)
- dr inż. Marcin Malec (Wydział Mechaniczny)
- dr inż. Marcin Morawski (Wydział Mechaniczny)
- mgr inż. Damian Brewczyński (Wydział Mechaniczny)
- dr inż. Janusz Pobędza (Wydział Mechaniczny)
- dr hab. inż. Marek Piątkowski, prof. PK (Wydział Inżynierii i Technologii Chemicznej)
- dr hab. inż. Adam Gąska, prof. PK (Wydział Mechaniczny)
- dr hab. inż. arch. Katarzyna Hodor, prof. PK (Wydział Architektury)
- dr hab. inż. Paweł Ocłoń, prof. PK (Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki)





- Karolina Krańska (VII Liceum Ogólnokształcące im. Zofii Nałkowskiej w Krakowie)
- Aleksandra Krakowska (III Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Tarnowie)
- Adrian Mazik (Zespół Szkół w Krzepicach)
- Marcel Tomalski (II Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Tomaszowie Mazowieckim)
- Błażej Koziełek (I Liceum Ogólnokształcące im. Jarosława Dąbrowskiego w Tomaszowie Mazowieckim)
- Dominik Ryś (Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu)
- Paweł Zyglewski (Politechnika Gdańska)
- Mateusz Słupiński (Uniwersytet Szczeciński)
- Piotr Tomasik (Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki)
- Kamil Wiatr (Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki)

- kampus główny uczelni przy ul. Warszawskiej dla którego powstał w ostatnich latach kompleksowy projekt rewitalizacji zieleni, uzupełniony ostatnio o projekt nowego systemu jej nawadniania z wykorzystaniem deszczówki,
- kampus przy ul. Podchorążych z „Ogrodami Łobzów”, czyli planem zagospodarowania otoczenia zabytkowego Pałacu w Łobzowie w formie parku (wkrótce Wydział Architektury PK wraz z krakowskim oddziałem SARP ma ogłosić konkurs na koncepcję zagospodarowania tego terenu),
- kampus PK w Czyżynach dla którego została na PK opracowana koncepcja pod nazwą „Politechnika 2100”.
![]() |
![]() |


Centrum Wsparcia Społeczności Akademickiej Politechniki Krakowskiej (CeWSA PK) powołano w maju na PK. Dbałość o oparte na wzajemnym szacunku relacje członków uczelnianej społeczności, profilaktyka i edukacja w obszarze psychospołecznych zagrożeń, a w razie potrzeb pomoc i wsparcie psychologiczne dla osób zgłaszających się o nie do CeWSA PK – to główne pola działań nowej jednostki pozawydziałowej.
– CeWSA PK zostało powołane do podejmowania działań związanych z zapobieganiem przejawom niewłaściwego traktowania oraz wspieraniem członków naszej społeczności – pracowników, studentów i doktorantów – poszkodowanych przez niepożądane zachowania osób trzecich. Chcemy zawczasu przeciwdziałać takim zjawiskom jak dyskryminacja, molestowanie, czy mobbing, poprzez stałe programy świadomościowe i profilaktykę. Dotąd aktywność uczelni w tym obszarze była rozproszona na kilka jednostek. Powołując centrum koncentrujemy działania profilaktyczne i pomocowe w jednym miejscu, wskazujemy na ważność tego tematu dla naszej społeczności – mówi dr inż. Marek Bauer, prorektor PK ds. studenckich, pomysłodawca centrum.
Na czele centrum stoi dyrektor, w jego składzie znajdą się też Rzecznik ds. Przeciwdziałania Molestowaniu i Dyskryminacji oraz rzecznik akademicki/mediator. Nowa jednostka będzie współpracować z władzami uczelni i wydziałów, rzecznikami dyscyplinarnymi, rzecznikami praw studenta i doktoranta, Akademickim Punktem Konsultacji Psychologiczno-Pedagogicznych, działami uczelni.
Do zadań centrum należy przede wszystkim:
1) szeroko pojęta profilaktyka, tj. zwiększenie świadomości SA PK na temat zagrożeń psychospołecznych poprzez odpowiednią edukację,
2) kompleksowe rozpatrywanie wszystkich spraw, dotyczących niewłaściwego traktowania (tj. dyskryminacja, molestowanie), zgłaszanych do CeWSA PK za pośrednictwem Rektora PK, prorektorów, dziekanów wydziałów, Dyrektora Szkoły Doktorskiej PK, kierowników jednostek pozawydziałowych, Rzecznika Praw Studenta, Rzecznika Praw Doktoranta oraz zgłaszanych indywidualnie przez SA PK, prowadzące do ich wyjaśnienia,
3) kierowanie spraw do odpowiednich rzeczników dyscyplinarnych, nadzór nad terminowym prowadzeniem spraw oraz sprawnym przepływem dokumentacji,
4) zapewnienie dostępu do psychologicznego wsparcia dla osób poszkodowanych poprzez delegowanie spraw do Akademickiego Punktu Konsultacji Psychologiczno-Pedagogicznych PK lub jednostek zewnętrznych,
5) opracowywanie Wewnętrznej Polityki Antymobbingowej oraz Wewnętrznej Polityki Antydyskryminacyjnej dla PK,
6) opiniowanie dokumentów uczelnianych pod kątem zapobiegania występowaniu przypadków dyskryminacji i mobbingu,
7) współpraca z jednostkami uczelni przy planowaniu badań zachowań, potrzeb i preferencji członków SA PK oraz przy podejmowaniu działań wynikających z analizy wyników tych badań,
8) inicjowanie akcji i działań wspierających dobre praktyki w zakresie relacji społecznych wśród społeczności PK, w tym działań związanych z wdrażaniem deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni, głównie w zakresie upowszechniania idei równości, różnorodności, tolerancji oraz respektowanie i ochrona prawa człowieka w odniesieniu do całej społeczności akademickiej i jej otoczenia.
Na czele nowej jednostki stanie dr inż. Elżbieta Jarosińska z Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki PK: – Główny akcent położymy na szeroko pojętą profilaktykę, zwiększanie świadomości społeczności akademickiej PK na tematy zagrożeń psychospołecznych. W planie mamy szkolenia, webinary ze specjalistami, tworzenie narzędzi diagnostycznych do badania zagrożeń, tworzenie materiałów informacyjnych, a w przyszłości także e-kursów świadomościowych itp. – podkreśla dyrektor CeWSA PK.
Oprócz profilaktyki Centrum kompleksowo rozpatrywać będzie wszystkie sprawy, dotyczące niewłaściwego traktowania członków społeczności PK, by doprowadzić do ich rzeczowego i obiektywnego wyjaśnienia. – W przypadku sporu stron, bazować będziemy na mediacjach. Jeśli w wyniku mediacji nie zostanie zawarta ugoda, każda sprawa będzie procedowana indywidualnie, adekwatną dla jej charakteru ścieżką prawną. Ważną sprawą w przypadku każdego zgłoszenia będzie zapewnienie dostępu do psychologicznego wsparcia dla ewentualnych osób poszkodowanych. Centrum będzie w tym temacie współpracować z Akademickim Punktem Konsultacji Psychologiczno-Pedagogicznych PK, a w razie potrzeb z zewnętrznymi specjalistami – mówi Elżbieta Jarosińska.
Sukcesem centrum będzie taka jego skuteczność w podnoszeniu świadomości i prewencji niewłaściwych zachowań, że nie będzie miało pracy… – Wierzę mocno, że CeWSA PK spełni rolę, do której została powołana, służąc całej społeczności akademickiej – mówi dyrektor jednostki.
Z Centrum Wsparcia Społeczności Akademickiej PK można kontaktować się mailowo na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub telefonicznie (tel. 512 652 855). Wkrótce ogłoszony zostanie konkurs dla studentów na logo nowej jednostki.
(mas)
{fastsocialshare}
KOMUNIKAT NR 5
REKTORA POLITECHNIKI KRAKOWSKIEJ
im. Tadeusza Kościuszki
z dnia 9 kwietnia 2021 r.
znak R.0201.54.2021
w sprawie organizacji pracy na Politechnice Krakowskiej w okresie od 10 do 18 kwietnia 2021 r.
1. W związku z sytuacją epidemiczną, w okresie od 10 do 18 kwietnia 2021 r.:
1) poleca się zlecanie pracownikom niebędącym nauczycielami akademickimi świadczenie pracy zdalnej, we wszystkich przypadkach, gdy ich obecność na terenie uczelni nie jest niezbędna do zapewnienia ciągłości funkcjonowania PK. Polecanie pracy zdalnej odbywa się na zasadach określonych w Zarządzeniu nr 25 z dnia 26 lutego 2021 r.,
2) pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi, którzy świadczą pracę na terenie Politechniki Krakowskiej świadczą ją w godzinach od 8.00 do 14.00., z zachowaniem wszelkich środków ostrożności, w tym:
a) ograniczenia wszelkich kontaktów osobistych do absolutnego minimum, na rzecz załatwiania spraw zdalnie: przy pomocy poczty elektronicznej, telefonów i innych dostępnych narzędzi,
b) stosowania się do zasady DDM – dystans, dezynfekcja, maseczki.
3) wszelkie zebrania, spotkania, narady, posiedzenia odbywają się zdalnie, z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość,
4) ogranicza się dostęp na teren i do budynków PK dla osób niebędących pracownikami, studentami lub doktorantami PK. Informacje o ograniczeniach w formie pisemnej zostaną rozmieszczone na drzwiach wejściowych do budynków uczelni.
2. W pozostałym zakresie Politechnika Krakowska funkcjonuje w oparciu o Zarządzenie nr 25 z dnia 26 lutego 2021 r. oraz Zarządzenie nr 17 z dnia 2 lutego 2021 r.
R E K T O R
prof. dr hab. inż. arch. Andrzej Białkiewicz



Dwadzieścia studenckich projektów zostanie dofinansowanych w drugiej edycji „Konkursu na projekty studenckie PK”, organizowanego przez FutureLab Politechniki Krakowskiej. Projekty zostaną sfinansowane w 2021 roku.
Na ogłoszony pod koniec października 2020 r. konkurs wpłynęło 25 zgłoszeń. Każda grupa projektowa oprócz formularza musiała dostarczyć harmonogram realizacji projektu wraz z preliminarzem wydatków. Wnioski projektowe oceniała Rada Naukowa FutureLab PK, w skład której weszli przedstawiciele ośmiu wiodących dyscyplin naukowych, wokół których prowadzona jest działalność badawcza na Politechnice Krakowskiej, a także przedstawicie otoczenia społeczno-gospodarczego.
Nagrodzone projekty musiały nie tylko wyróżniać się innowacyjnością pomysłu. Równie ważnymi dla jury aspektami były jasno określony cel projektu oraz możliwość realizacji i praktycznego wykorzystania go w przyszłości. Istotne były także oryginalność pracy, nowatorskie podejście do zagadnienia, zakres projektu i przyjęta metodologia.
Na wsparcie studentów Politechnika Krakowska przeznaczy blisko 400 tys. zł z funduszy programu POWER i środków prorektora ds. studenckich. Dofinansowanie, które otrzymają laureaci konkursu może zostać przeznaczone na zakup materiałów i aparatury badawczej, niezbędne oprogramowanie, wyjazdy studyjne, szkolenia i warsztaty, a także opłacenie dodatkowych prac zleconych niezbędnych dla realizacji projektu. Dużym wsparciem przy realizacji projektów będzie dla laureatów opieka mentorów z Politechniki Krakowskiej i z otoczenia biznesowego oraz pomoc w działaniach promocyjno-marketingowych.
FutureLab PK planuje najbliższym czasie spotkania online z laureatami konkursu, w celu wspólnego ustalenia ostatecznego harmonogramu prac.
Lista nagrodzonych projektów:
- Ławica hybrydowych pojazdów podwodnych z dwutorowym systemem komunikacji
Projekt: budowa ławicy semiautonomicznych pojazdów podwodnych, wyposażonych w hybrydowy system napędowy, autorski układ komunikacji oraz bezobsługowy system ładowania i zdolnych do wspólnej realizacji wyznaczonych zadań obserwacyjnych. Projekt stanowi kontynuację działań zrealizowanych w poprzedniej edycji konkursu.
Zespół: studenci z Wydziału Mechanicznego
- Badawczy Autonomiczny Łazik Planetarny
Projekt: inicjatywa naukowa zrzeszająca studentów przy Kole Naukowym AstroPK. Głównym celem projektu jest poszerzenie umiejętności studentów oraz poszukiwanie nowych rozwiązań technologicznych, a także otwarcie uczelni na nowe horyzonty.
Zespół: multidyscyplinarny zespół studentów Wydziałów PK: Wydziału Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej, Wydziału Informatyki i Telekomunikacji, Wydziału Inżynierii Lądowej, Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki, Wydziału Mechanicznego
- Maribu – robot kelner
Projekt: alternatywne rozwiązanie dla roli kelnera w usługach gastronomicznych, pozwalające na ograniczenie kontaktu w czasach pandemii oraz optymalizację kosztów. Rozwinięcie projektu „Układ jezdny robota mobilnego”, zrealizowanego w poprzedniej edycji konkursu.
Zespół: studenci z Wydziału Mechanicznego
- Dynamiczny tester symulujący duży obieg krwi
Projekt: układ mający służyć weryfikacji in vitro powłok na pokrycia elementów do kontaktu z krwią (drenów, komór systemów wspomagania serca stosowanych jako pomost do transplantacji serca).
Zespół: studenci z Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki oraz z Wydziału Mechanicznego
- Projekt i budowa nowej drukarki 3D Double SLA dedykowanej do multi-materiałowych technologii wykorzystującej procesy fotopolimeryzacji
Projekt: projekt koncepcyjny oraz budowa prototypu drukarki 3D pracującej w technologii 3D Double SLA (tj.: podwójnej stereolitografii) i umożliwiającej selektywne drukowanie obiektów z żywicy fotoutwardzalnej światłem pochodzącym z dwóch niezależnych źródeł.
Zespół: studenci z Wydziału Inżynierii i Technologii Chemicznej
- System rozpoznawania elementów infrastruktury w celu zwiększenia bezpieczeństwa prowadzenia tramwaju
Projekt: zaprojektowanie i wdrożenie systemu, który za pomocą obrazowania cyfrowego w czasie rzeczywistym będzie informował prowadzącego tramwaj o wskaźnikach znajdujących się przed pojazdem.
Zespół: studenci z Wydziału Mechanicznego (z KN Transport)
- Modyfikacja sorbentów do opracowania efektywnego procesu ekstrakcji pozostałości leków z wód powierzchniowych
Projekt: opracowanie procesu ekstrakcji pozostałości leków z wód powierzchniowych z użyciem zmodyfikowanych sorbentów. Do badań będą wybrane związki z grup leków przeciwbólowych, hormonów i antybiotyków.
Zespół: studenci z Wydziału Inżynierii i Technologii Chemicznej
- Innowacyjne żywice światłoutwardzalne do druku ultraprecyzyjnych modeli obiektów aerodynamicznych
Projekt: opracowanie kompozycji o charakterystyce absorpcyjnej dopasowanej do źródeł światła oferujących możliwość bardzo dużego skupienia wiązki oraz wydrukowanie przykładowych modeli z zastosowaniem opracowanych żywic i nowego typu laserowej drukarki 3D, powstającej na Wydziale Inżynierii i Technologii Chemicznej PK
Zespół: studenci z Wydziału Inżynierii i Technologii Chemicznej
- Biwaking – modułowy schron turystyczny
Projekt: niewielki, modułowy i łatwy transporcie oraz montażu obiekt, dający możliwość schronienia indywidualnemu turyście. Projekt schronu będzie inspirowany architekturą Beskidu Niskiego.
Zespół: grupa studentów z Wydziału Architektury i Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki
- Cargo Tram – Możliwość utworzenia koncepcji tramwaju cargo w Krakowie
Projekt: tramwaj typu cargo w Krakowie z uwzględnieniem rzeczywistego popytu na usługi przewozowe oraz oferowaną siatkę dostępnych połączeń.
Zespół: grupa studentów z Wydziału Inżynierii Lądowej i Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki
- Ekologiczny pawilon wystawowy z butelek PET
Projekt: konstrukcja, zbudowana z butelek PET, przeznaczona na wystawy tymczasowe. Dzięki prowadzeniu akcji proekologicznych, m.in. akcji związanej ze zbiórką plastikowych butelek w mieście, będzie promować ekologiczne rozwiązania ułatwiające wtórne użycie odpadów.
Zespół: studenci z Wydziału Architektury
- Badanie wpływu kolorystycznych świateł LED wbudowanych w nawierzchnię chodnika na bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych
Projekt: ocena bezpieczeństwa pieszych w obrębie przejścia dla pieszych na wybranym skrzyżowaniu ulic oraz porównanie wyników uzyskanych dla stanu obecnego i stanu inwestycyjnego, po zamontowaniu listw oświetleniowych. Celem projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa w obrębie przejść dla pieszych, ze szczególnym uwzględnieniem osób korzystających z telefonów komórkowych podczas przekraczania jezdni.
Zespół: studenci z Wydziału Inżynierii Lądowej
- HABSat
Projekt: budowa prototypu satelity typu cubesat i próba wysłania go w stratosferę. Celem projektu jest m.in. praktyczne przetestowanie prototypów podzespołów satelity w warunkach zbliżonych do warunków kosmicznych.
Zespół: multidyscyplinarny zespół z Wydziałów PK: Wydziału Informatyki i Telekomunikacji, Wydziału Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej i Wydziału Mechanicznego
- Poligon do nauki projektowania uniwersalnego (projekt adaptowalnej przestrzeni laboratorium odwzorowującej przestrzeń zaprojektowaną przez studenta z możliwością sprawdzenia rozwiązania na wózku, o kulach, w ciemności, etc.)
Projekt: badania pokazujące zasady projektowania uniwersalnego od strony praktycznej, czyli zestawienie tradycyjnych metod z technologią VR. Taki sposób przedstawienia ma umożliwić przetestowanie projektowanych przez studentów i architektów rozwiązań w zakresie ich dostępności i funkcjonalności (rampy, pochylnie, ciemnie) jednocześnie dając możliwość wykreowania pewnych sposobów odbioru przestrzeni przez osoby niepełnosprawne korzystając z technologii VR.
Zespół: studenci z Wydziału Architektury
- Mobilna stacja dokująco – ładująca dla urządzeń typu smart
Projekt: samodzielnie funkcjonująca baza dokująco-ładująca przeznaczona do telefonów, smartwatchy oraz smartbandów. Baza jednocześnie ma pełnić funkcję powerbanku i chwytaka do utrzymywania telefonu w pozycji pionowej, a ładowanie odbywałoby się zarówno przez kabel jak i indukcyjnie.
Zespół: studenci z Wydziału Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej
- System do głosowania oparty na technologii IQRF
Projekt: opracowanie i zbudowanie systemu do głosowania z wykorzystaniem pilotów, przesyłania danych do chmury, a następnie prezentowania wizualizacji na ekranach.
Zespół: studenci z Wydziału Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej
- System sterowania procesami budynków energooszczędnych z wykorzystaniem technologii Big Data, przetwarzania w chmurze, internetu rzeczy oraz metod sztucznej inteligencji
Projekt: rozbudowa prototypu systemu sterowania procesami budynków energooszczędnych z wykorzystaniem magazynowania i analizy danych pomiarowych w chmurze, w oparciu o technologie Big Data, internetu rzeczy oraz metod sztucznej inteligencji. System ma minimalizować zużycie energii z zachowaniem komfortu użytkowego w budynkach o różnej funkcjonalności. Projekt jest rozwinięciem systemu wytworzonego w ramach pierwszej edycji konkursu FutureLab.
Zespół: multidyscyplinarny zespół z Wydziałów PK: Wydziału Architektury, Wydziału Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej, Wydziału inżynierii Środowiska i Energetyki
- „Dom35 – projekt modułowego ekologicznego budynku w konstrukcji drewnianej”. Etap II
Projekt: kontynuacja prac nad opracowaniem ekologicznego i biodegradowalnego (ok. 80%) budynku w konstrukcji szkieletowej drewnianej, który będzie wpisywał się w zasady projektowania zrównoważonego. Drugi etap będzie dotyczył sporządzania detali połączeń elementów prefabrykowanych zapewniających modularność obiektu, a także szczegółowego opracowania metod połączeń poszczególnych elementów budynku, sposobu montażu oraz optymalizacji przyjętych rozwiązań opracowanych w trakcie trwania prac nad pierwszym etapem.
Zespół: studenci z Wydziału Architektury
- Świat bez ograniczeń – wirtualna instalacja
Projekt: wirtualna instalacja artystyczna w technologii VR, stanowiąca symbol zjednoczenia ludzi w walce z pandemią. Proces kształtowania instalacji uwzględni opinie zróżnicowanych grup społecznych na temat emocji jakie towarzyszą wszystkim w czasie pandemii.
Zespół: studenci z Wydziału Architektury we współpracy z uczelniami zagranicznymi
- System sklepienny
Projekt: stworzenie powtarzalnego, uniwersalnego modułu przestrzennej, ażurowej bryły, inspirowanej geometrią gotyckich przęseł sklepiennych. Powstała struktura ma być elastyczna pod względem adaptacji i indywidualizacji estetycznej do rozmaitych funkcji, przez dowolne łączenie modułów, dobór skali i rodzaju materiałów.
Zespół: studenci z Wydziału Architektury
Projekty z listy rezerwowej:
- VR jako narzędzie do kształcenia wyobraźni w zakresie zasad perspektywicznego rysunku, fotografii i projektu architektonicznego;
- Modułowy przystanek wiedeński;
- Projekt oraz budowa pojazdu typu Crosskart;
- Design elektrycznego roweru modułowego CAMELEO;
- Zastosowanie szkła elektrochromatycznego w projektowaniu przestrzeni wnętrz.
(JS)
{fastsocialshare}

KOMUNIKAT NR 4
REKTORA POLITECHNIKI KRAKOWSKIEJ
im. Tadeusza Kościuszki
z dnia 26 marca 2021 r.
znak R.0201.50.2021
w sprawie organizacji pracy na Politechnice Krakowskiej od 27 marca 2021 r. do 9 kwietnia 2021 r.
1. W związku z sytuacją epidemiczną, w okresie od 27 marca do 9 kwietnia 2021 r.:
1) poleca się zlecanie pracownikom niebędącym nauczycielami akademickimi świadczenie pracy zdalnej, we wszystkich przypadkach, gdy ich obecność na terenie uczelni nie jest niezbędna do zapewnienia ciągłości funkcjonowania PK. Polecanie pracy zdalnej odbywa się na zasadach określonych w Zarządzeniu nr 25 z dnia 26 lutego 2021 r.,
2) pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi, którzy świadczą pracę na terenie Politechniki Krakowskiej świadczą ją w godzinach od 8.00 do 14.00., z zachowaniem wszelkich środków ostrożności, w tym:
a) ograniczenia wszelkich kontaktów osobistych do absolutnego minimum, na rzecz załatwiania spraw zdalnie: przy pomocy poczty elektronicznej, telefonów i innych dostępnych narzędzi,
b) stosowania się do zasady DDM – dystans, dezynfekcja, maseczki.
3) wszelkie zebrania, spotkania, narady, posiedzenia odbywają się zdalnie, z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość,
4) ogranicza się dostęp na teren i do budynków PK dla osób niebędących pracownikami, studentami lub doktorantami PK. Informacje o ograniczeniach w formie pisemnej zostaną rozmieszczone na drzwiach wejściowych do budynków uczelni.
2. W pozostałym zakresie Politechnika Krakowska funkcjonuje w oparciu o Zarządzenie nr 25 z dnia 26 lutego 2021 r. oraz Zarządzenie nr 17 z dnia 2 lutego 2021 r.
R E K T O R
prof. dr hab. inż. arch. Andrzej Białkiewicz











Przypominamy, że zgodnie z organizacją roku akademickiego 2020/2021, 24 marca (środa) jest dniem wolnym od zajęć dydaktycznych.
Sprawdź Organizację roku akademickiego 2020/2021
{fastsocialshare}











![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zuzanna Gwiazdonik i Anna Wątek, studentki inżynierii biomedycznej na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej, skonstruowały elektroniczną protezę nogi dla baletnicy. Sterowany impulsami mięśniowymi prototyp wynalazku pozwala na zgięcie sztucznej stopy, co umożliwia tancerce wykonywanie różnych pozycji baletowych. Rozwiązanie powstało w ramach Koła Naukowego ABB, globalnego lidera technologicznego w zakresie automatyki i energetyki. Było też tematem obronionej na PK pracy inżynierskiej.
![]() |
![]() |
– Na pomysł protezy wpadłam podczas zajęć z protetyki na II roku studiów z inżynierii biomedycznej na Politechnice Krakowskiej. Inspiracją były dziecięce marzeniami o zajęciach baletowych i moja, trwającą do dziś, fascynacja tym stylem tańca – mówi Zuzanna Gwiazdonik. – Zaczęłam szukać w Internecie czy takie rozwiązanie jak proteza dla baletnicy już ktoś opracował. Znalazłam nieliczne przypadki prób stworzenia takiej protezy kończyny dolnej, ale wszystkie te rozwiązania służyły tancerce bardziej jako podpora, nie miały możliwości zgięcia stopy protezowej.
Ambicją studentek PK było więc stworzyć elastyczną protezę, która dawałaby baletnicy możliwość ruchu stopą i wykonywania wszystkich pozycji baletowych. Pomysł postanowiły zgłosić do 8. edycji Koła Naukowego ABB. – To był akurat czas finału poprzedniej edycji Koła Naukowego ABB, w którym brała udział nasza koleżanka z uczelni Agnieszka Tkaczyk, autorka elektronicznej protezy dłoni. Jej sukces zachęcił nas do aplikowania – wyjaśnia Zuzanna Gwiazdonik. Uczestnicy Koła Naukowego, działającego przy Korporacyjnym Centrum Technologicznym ABB w Krakowie, mogą korzystać z pomocy naukowców i specjalistów, zaplecza technologicznego, a także wsparcia finansowego firmy. Inicjatywa ABB jest skierowana m.in. do studentów uczelni technicznych i uczniów szkół średnich.
Studentki PK nawiązały też kontakt z poznaną w mediach społecznościowych Karoliną Smoleńską, której – po wypadku – amputowano nogę poniżej kolana. Mimo niepełnoprawności pozostaje aktywną optymistką, w mediach społecznościowych chwali się postępami w rehabilitacji i powrotem do zdrowia. – Zaprosiłyśmy Karolinę do współpracy i testów prototypu. To właśnie na podstawie skanów 3D kikuta jej nogi oraz drugiej zdrowej kończyny wykonałyśmy modele leja protezowego, stopy protezowej zaokrąglonej na końcu w części palców, tak aby była idealnie dopasowana do pointa baletnicy oraz model rdzenia stopy protezowej – wymienia Zuzanna Gwiazdonik.
Skany 3D konstruktorki wykonały przy pomocy kamery Intel RealSense. Elementy protezy zostały wydrukowane na drukarce 3D w laboratorium ABB. – Największym wyzwaniem było jednak napisanie programu sterującego protezą – przyznaje Anna Wątek, współautorka wynalazku. Proteza jest sterowana za pomocą sygnału EMG. Elektrody naklejone na mięśniu czworogłowym uda odbierają sygnał mięśniowy, który przekazywany jest do czujnika MyoWare. – To czujnik umożliwiający kontrolowanie urządzeń za pomocą sygnałów bioelektrycznych, generowanych przez ludzkie mięśnie. Dane z czujnika odbiera specjalnie zaprogramowany moduł Arduino Nano, który w zależności od natężenia sygnału umożliwia ruch serwomechanizmem. Ten poruszą sztuczną stopą – wyjaśnia studentka PK. W pracach nad układem sterowania protezą pomogli mechanicy i elektronicy z ABB, opiekunem całego projektu studentek PK był Artur Poniedziałek.
– Stworzyłyśmy prototyp, by zwrócić uwagę na brak na rynku takiej sportowej protezy dla baletnicy i podsunąć nasz innowacyjny pomysł na takie rozwiązanie. W przyszłości chciałybyśmy nawiązać współpracę z firmami protetycznymi, aby udoskonalić i ugruntować naszą wiedzę na temat protetyki kończyn dolnych i spróbować wykonać protezę z profesjonalnych materiałów czyli kompozytów z włókna węglowego – mówi Zuzanna Gwiazdonik. Prace nad protezą były podstawą właśnie obronionej przez nią na Politechnice Krakowskiej pracy inżynierskiej pt.: „ Modelowanie i analiza numeryczna MES stopy protezowej dla tancerki baletowej”. Inżynierem jest już także Anna Wątek, która obroniła pracę pt.: „Analiza wytrzymałościowa MES wybranych rodzajów implantów stomatologicznych”. Promotorką obu prac jest dr inż. Agnieszka Chojnacka-Brożek.
Korporacyjne Centrum Technologiczne ABB, w ramach którego działa Koło Naukowe ABB, współpracuje z naukowcami i studentami Politechniki Krakowskiej od wielu lat. W ubiegłym roku otwarto wspólne laboratorium firmy ABB i Politechniki Krakowskiej – Centrum Materiałów Funkcjonalnych i Zaawansowanych Procesów Wytwarzania (CEFUMA). Wyposażone w unikatowe w skali kraju stanowiska badawcze służy do opracowywania, przetwarzania i testowania nowoczesnych materiałów funkcjonalnych. ABB objęło także patronat nad prowadzonymi na Politechnice kierunkami studiów: inżynierią materiałową i infotroniką.
Młodzi wynalazcy zainteresowani naborem do kolejnej edycji Koła Naukowego ABB już mogą się zgłaszać ze swoimi projektami, nabór trwa do 12 marca. Formularz zgłoszenia jest dostępny na stronie internetowej: abb.pl/kolonaukowe
(mas)
Na zdjęciach: Zuzanna Gwiazdonik, Anna Wątek i Karolina Smoleńska / fot. (oraz film) Re:view | www.thereview.pl
{fastsocialshare}

![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |

1. Nauczyciele akademiccy mogą prowadzić badania naukowe oraz wypełniać obowiązki organizacyjne i dydaktyczne na terenie Politechniki Krakowskiej.
2. Pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi świadczą pracę na terenie Politechniki Krakowskiej, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. We wszystkich przypadkach niewymagających pracy stacjonarnej zaleca się polecanie pracownikom wykonywania pracy w trybie zdalnym, na zasadach określonych w ust. 4-8.
4. Zlecenie pracy zdalnej pracownikowi jest możliwe, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
1) zadania określone w zakresie obowiązków pracownika mogą być wykonywane zdalnie i taki tryb pracy nie wpłynie na efektywność wykonywanych przez niego zadań,
2) zapewniona jest ciągłość funkcjonowania jednostki organizacyjnej oraz zapewniona jest obecność na terenie uczelni pracowników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania jednostki organizacyjnej,
3) zapewniona jest łączność telefoniczna i mailowa z pracownikiem pracującym w trybie pracy zdalnej,
4) zapewniona będzie ochrona danych osobowych, bezpieczeństwo dokumentów papierowych i bezpieczeństwo IT.
5. Powierzenie pracownikowi pracy zdalnej następuje przez kierownika jednostki organizacyjnej, za zgodą przełożonego wyższego szczebla.
6. Kierownik jednostki organizacyjnej za zgodą przełożonego wyższego szczebla może polecić pracownikowi, za jego zgodą wykonywanie pracy zdalnej również w sytuacji, kiedy pracownik zostaje objęty izolacją bądź kwarantanną zarządzoną przez właściwą stację sanitarno-epidemiologiczną, ale tylko pod warunkiem, że wykonywanie obowiązków pracowniczych w trybie pracy zdalnej nie narusza zasad kwarantanny lub izolacji, a stan zdrowia pracownika zakażonego koronawirusem na to pozwala.
7. W przypadku gdyby stan zdrowia pracownika uległ pogorszeniu, pracownik jest zobowiązany przejść na zwolnienie lekarskie i pobierać wynagrodzenie przysługujące za czas choroby albo zasiłek chorobowy.
8. Decyzję o izolacji lub kwarantannie wraz z poleceniem pracy zdalnej oraz zgodą pracownika, należy przekazać do Działu Spraw Osobowych i Socjalnych.
9. Miesięczne harmonogramy pracy, uwzględniające dni pracy stacjonarnej i zdalnej, sporządza kierownik jednostki organizacyjnej w porozumieniu z przełożonym wyższego szczebla, co znajduje swoje odzwierciedlenie w ewidencji czasu pracy.
10. Organizacja pracy, w tym pracy zdalnej podległych pracowników oraz nadzór nad terminowością i prawidłowością wykonywanych zadań, należy do kierowników jednostek organizacyjnych.
11. Świadczenie pracy na terenie PK jest wykonywane przy zapewnieniu bezpiecznych warunków pracy, uwzględniających aktualny stan zagrożenia epidemiologicznego, zgodnie z zasadami określonymi w § 2.















Snowboardziści z Politechniki Krakowskiej zostali akademickimi mistrzami podczas czempionatu, rozegranego na stoku Skolnity w Wiśle. Drużyna studentów PK wygrała klasyfikację generalną i rywalizację wśród uczelni technicznych, wyprzedzając na podium AWF w Katowicach i AGH Kraków. Sukces odniosły w Wiśle także snowboardzistki z PK, zajmując 2. miejsce drużynowo w kategorii uczelni technicznych.
![]() |
![]() |
Już pierwszego dnia AMP reprezentanci Politechniki spisali się znakomicie w slalomie gigancie, zdobywając całe podium w klasyfikacji uczelni technicznych! Pierwszy był Piotr Szwarc (WIŚiE), drugi Filip Czapla (WIŚiE), a trzeci Michał Młynarczyk (WM). Następnego dnia Michał Młynarczyk stanął na najwyższym stopniu podium uczelni technicznych w konkurencji banked slalom. Bardzo wysokie wyniki także pozostałych reprezentantów sprawiły, że drużyna AZS Politechniki Krakowskiej stanęła na najwyższym stopniu podium. Wystąpili w niej: Bruno Włodarczyk (WM), Dominik Janas (WIŚiE), Piotr Szwarc (WIŚiE) Filip Czapla (WIŚiE), Szymon Ból (WM), Michał Młynarczyk (WM), Jakub Skowron (WIL), Witold Budzyński (WA).
Wielki sukces odniosły również snowboardzistki z PK, zajmując 2. miejsce drużynowo w kategorii uczelni technicznych. Indywidualnie bardzo dobry start zaliczyła Wiktoria Włodarczyk (WIiTCh), druga w klasyfikacji uczelni technicznych i czwarta w klasyfikacji generalnej w slalomie gigancie. Cenne punkty, dzięki którym udało się zdobyć drużynowe wicemistrzostwo kraju, zdobyły także: Aleksandra Zięba (WIL), Anna Wójcik (WIL), Alicja Kośmider (WM), Maria Zeljaś (WIL), Adrianna Jeziorska (WA) oraz Hanna Gancarz (WIiT). Medalowych snowboardzistów prowadzili trenerzy Anna Masłyk i Krzysztof Włodarczyk.
Akademickie Mistrzostwa Polski to największy cykl zawodów akademickich rangi mistrzowskiej, który co roku odbywa się w 35 dyscyplinach sportowych. Organizatorem AMP jest Akademicki Związek Sportowy. Reprezentacja Politechniki Krakowskiej występująca w barwach Klubu Uczelnianego AZS Politechniki Krakowskiej w ostatnich latach zdobywała medale w klasyfikacji drużynowej w koszykówce kobiet, tenisie kobiet, lekkiej atletyce, snowboardzie, narciarstwie oraz trójboju siłowym. Ogromne sukcesy w ogólnopolskich mistrzostwach były również przepustką do zawodów europejskich. W 2018 roku koszykarki wystąpiły w Europejskich Igrzyskach Akademickich w Coimbrze, a w bieżącym roku Akademickie Wicemistrzynie Polski w tenisie ziemnym powalczą o medale w Europejskich Igrzyskach Akademickich w Belgradzie.
Akademickie Mistrzostwa Polski w snowboardzie – Wisła 2021
Mężczyźni
Klasyfikacja generalna
- Politechnika Krakowska 600 pkt
- Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach 591 pkt
- Akademia Górniczo - Hutnicza w Krakowie 569 pkt
Klasyfikacja w grupie uczelni technicznych
- Politechnika Krakowska 600 pkt
- Akademia Górniczo - Hutnicza w Krakowie 569 pkt
- Politechnika Warszawska 527 pkt
Kobiety
Klasyfikacja generalna
- Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie 616 pkt
- Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu 579
- Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu 576
Klasyfikacja w grupie uczelni technicznych
- Akademia Górniczo - Hutnicza w Krakowie 616 pkt
- Politechnika Krakowska 536 pkt
- Politechnika Poznańska 503 pkt
(mas)
Na zdjęciach: 1) drużyny mężczyzn; 2) drużyny kobiet; 3) Michał Młynarczyk na najwyższym stopniu podium uczelni technicznych w konkurencji banked slalom / Fot. Akademicki Związek Sportowy Politechniki Krakowskiej
{fastsocialshare}
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |













1. Michał Antonik (WIiTCh)






Wszystko stało się jasne! Sylwester Łotocki zwycięzcą X edycji konkursu na temat Tadeusza Kościuszki



Zobacz, jak wygląda proces spawania w wirtualnej rzeczywistości (film zrealizował Adam Sadło)
Studenci Wydziału Inżynierii Lądowej mogą już korzystać z odnowionego laboratorium naukowo–dydaktycznego Katedry Zarządzania w Budownictwie. Nowoczesne szaty uroczyście otwartej dziś (14.04 br.) przestrzeni komputerowej, która służy studentom kierunku budownictwo i naukowcom WIL, to owoc współpracy z firmą Piletest, specjalizującą się w pomiarach i badaniach fundamentów głębokich.
Piletest specjalizuje się w badaniach ciągłości pali oraz ich próbnych obciążeniach, zarówno statycznych (także z pomiarem odkształceń), jak i dynamicznych. Współpraca firmy z Katedrą Zarządzania w Budownictwie WIL PK obejmuje takie obszary jak:
- rozwiązywanie problemów technologiczno–realizacyjnych, występujących w inwestycyjnych procesach budowlanych,
- przygotowywanie i wspólne aplikowanie o projekty badawcze, dotyczące problemów geotechnicznych, rozwiązań dla budownictwa przemysłowego, napraw obiektów inżynieryjnych,
- organizowanie praktyk studenckich,
- organizowanie i udział w konferencjach, sympozjach i seminariach naukowo – technicznych,
- fundowanie nagród za wybitne prace magisterskie i osiągnięcia naukowo–techniczne
- przygotowywanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, szkoleń, kursów i studiów podyplomowych, dla studentów Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej.
Dodatkowo Piletest wyposażył naukowo–dydaktyczne laboratorium komputerowe WIL w sali 212 w sprzęt informatyczny i dydaktyczny, sfinansował także nowoczesną aranżację laboratorium. Studenci PK mają w nim zajęcia m.in. z takich zagadnień jak: kosztorysowanie, technologia, mechanizacja i automatyzacja robót budowalnych, ze szczególnym uwzględnieniem prac związanych z posadowieniem konstrukcji inżynierskich, ekonomika i zarządzanie w procesie inwestycyjnym, BIM w zarządzaniu, BIM w zarządzaniu przedsięwzięciami budowlanymi, metody symulacyjne w procesach budowlanych, metody statystyczne w zarządzaniu, organizacja i zarządzanie budową, oszacowania kosztowe konstrukcji budowlanych, robót mostowych.
W uroczystym otwarciu odnowionej przestrzeni na Wydziale Inżynierii Lądowej uczestniczyli dziś m.in.: przedstawiciele firmy Piletest z prezesem zarządu Ryszardem Ripplem na czele, prorektor PK dr inż. Marek Bauer, dziekan WIL prof. Andrzej Szarata, kierownik Katedry Zarządzania w Budownictwie prof. Edyta Plebankiewicz oraz jej poprzednicy u sterów Katedry prof. Janusz Biernacki i Andrzej Kosecki, a także liczne grono pracowników i studentów wydziału. – Takie wspólne inicjatywy wydziału i uczelni oraz partnerów z otoczenia gospodarczego jak to laboratorium wpisują się w szerszy kontekst naszej filozofii kształcenia inżynierskiego, które proponujemy studentom. Widzą dzięki nim bezpośrednie połączenie między tym, czego ich uczymy, a praktyką inżynierską – podkreślał podczas wydarzenia dziekan WIL Andrzej Szarata. Przypominał, że prowadzony przez Wydział Inżynierii Lądowej kierunek „Budownictwo” na studiach I i II stopnia otrzymał niedawno - poza pozytywną oceną programową Polskiej Komisji Akredytacyjnej na koljne 6 lat, także przyznawany przez PKA Certyfikat Doskonałości Kształcenia w kategorii „Partner dla rozwoju – doskonałość we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym” .
ZARZĄDZENIE NR 17
REKTORA POLITECHNIKI KRAKOWSKIEJ
im. Tadeusza Kościuszki
z dnia 2 lutego 2021 r.
znak R.0201.19.2021
w sprawie organizacji kształcenia prowadzonego na Politechnice Krakowskiej w semestrze letnim roku akademickiego 2020/21
Na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2020 r. poz. 85, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1
- Kształcenie na studiach I i II stopnia, studiach doktoranckich, w Szkole Doktorskiej PK, na studiach podyplomowych i innych formach kształcenia prowadzone będzie na Politechnice Krakowskiej w semestrze letnim roku akademickiego 2020/21 formie zdalnej, z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Zajęcia, które nie powinny być realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, oraz zajęcia przewidziane w programie studiów do realizacji na ostatnim semestrze studiów I i II stopnia mogą być prowadzone w formie stacjonarnej. Decyzję w tym zakresie podejmują odpowiednio: dziekani, Dyrektor Szkoły Doktorskiej PK oraz właściwi prorektorzy – w przypadku kształcenia prowadzonego przez jednostki pozawydziałowe, i informują o tym studentów, doktorantów i uczestników innych form kształcenia przed rozpoczęciem zajęć.
- Zajęcia w formie stacjonarnej odbywają się z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa, o których mowa w § 2.
- Studenci i doktoranci mogą prowadzić na terenie Politechniki Krakowskiej niezbędne prace badawcze, po uzyskaniu zgody kierownika jednostki organizacyjnej.
- Szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy dla studentów, doktorantów, oraz osób pobierających naukę lub odbywających zajęcia praktyczno-techniczne, o których mowa w Zarządzeniu nr 36 Rektora PK z dnia 1 października 2012 r. w zakresie instruktażu ogólnego przeprowadzane są w formie zdalnej.
§ 2
- Zajęcia dydaktyczne na terenie PK są organizowane i prowadzone z uwzględnieniem następujących zasad bezpieczeństwa:
1) w zajęciach nie mogą uczestniczyć osoby:
a) które przebywają w domu z osobą odbywającą kwarantannę lub izolację w warunkach domowych,
b) które są objęte kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych,
2) studenci, doktoranci oraz uczestnicy innych form kształcenia, u których występują objawy sugerujące chorobę wywołaną koronawirusem SARS-CoV-2 (tj. kaszel, gorączka, duszności, utrata węchu, utrata lub zaburzenia smaku) powinni pozostać w domach i skontaktować się z lekarzem POZ,
3) studenci, doktoranci oraz uczestnicy innych form kształcenia są zobowiązani do zasłaniania ust i nosa podczas przebywania na terenie budynków PK przy użyciu maseczki lub przyłbicy,
4) w pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia nie mogą przebywać osoby postronne, inne niż studenci, doktoranci, słuchacze i pracownicy,
5) każda osoba biorąca udział w zajęciach korzysta z własnych, o ile to możliwe, przyborów/ przedmiotów niezbędnych do sprawnej i skutecznej realizacji zajęć; nie można pożyczać przedmiotów od innych uczestników,
6) przed wejściem na salę, gdzie odbywają się zajęcia uczestnicy są zobowiązani do zdezynfekowania rąk; w uzasadnionych sytuacjach (np. korzystanie z tej samej aparatury przez więcej niż jedną osobę, korzystanie z komputerów) wskazane jest korzystanie z rękawiczek ochronnych,
7) sale, w których odbywają się zajęcia należy regularnie dezynfekować i wietrzyć,
8) należy o ile to możliwe, zachowywać bezpieczną odległość 1,5 metra – przed, po i w trakcie zajęć dydaktycznych,
9) miejsca do siedzenia na zajęciach dydaktycznych powinny być zorganizowane w taki sposób, aby pomiędzy osobami zachowany był co najmniej 1,5-metrowy odstęp
w każdym kierunku; o ile rodzaj zajęć i warunki lokalowe pozwalają na zachowanie takiego odstępu. - Dziekani i kierownicy jednostek pozawydziałowych informują studentów, doktorantów, oraz uczestników studiów podyplomowych i innych form kształcenia o zasadach bezpieczeństwa, o których mowa w ust. 1 poprzez umieszczenie informacji na stronach internetowych jednostek, tablicach informacyjnych lub przy wejściach do sal dydaktycznych.
§ 3
- W przypadku zmiany sytuacji epidemicznej w trakcie semestru, organizacja kształcenia w semestrze letnim roku akademickiego 2020/2021 może ulec zmianie.
§ 4
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
R E K T O R
prof. dr hab. inż. arch. Andrzej Białkiewicz
Zapraszamy na wystawę dorobku twórczego Bohdana Paczowskiego, Jacka Michalskiego i Stanisława Berbecia – architektów działających od lat 60. w Luksemburgu. Prezentacja wpisuje się w obchody stulecia relacji dyplomatycznych między Polską a Luksemburgiem. Wystawa ma przekrojowy charakter. Zobaczymy zarówno oryginalne prace, jak i współczesne odniesienia do dorobku architektów. Są tu m.in. makiety, grafiki i rysunki Architekci reprezentują trzy fale polskiej emigracji na Zachód. Bogdan Paczowski wyjechał w 1968 r., Jacek Michalski w 1970 r., a Stanisław Berbeć 1981 r.
Filmy online:
ARCHITEKCI POLSCY W LUKSEMBURGU
GEORGES REUTER - STAN BERBEC - O JACKU MICHALSKIM
rozmowa po francusku z napisami polskimi
BERBEC i FRITSCH O PACZOWSKIM
rozmowa po francusku, bez napisów polskich
Bohdan Paczowski urodził się 5 czerwca 1930 r. w Warszawie, zmarł 26 stycznia 2017 r. w Luksemburgu.
Architekt, eseista i fotograf. Ukończył studia architektoniczne w Krakowie i Mediolanie. Był związany ze środowiskiem paryskiej „Kultury”. Jest autorem licznych zdjęć postaci z kręgu „Kultury”, w tym Witolda Gombrowicza, z którym się przyjaźnił. Zrealizował m. in. siedzibę Komisji Europejskiej „Jean Monnet” w Luksemburgu 1975 r. Z pracownią luksemburską „Paczowski et Fritsch” zrealizował m.in. pierwszą rozbudowę Trybunału Europejskiego w 1994 r., pawilon luksemburski na Expo’92 w Sewilli, laboratoria IFREMER w Lorient (Francja, 2002 r.), terminal pasażerskiego portu lotniczego w Luksemburgu 2008 r. Zdobywał nagrody w licznych konkursach międzynarodowych, a w grudniu 2009 r. wygrał konkurs na projekt Muzeum Historii Polski w Warszawie. Przewodniczył bądź uczestniczył w wielu sądach konkursów międzynarodowych. Był m.in. przewodniczącym Sądu Konkursowego na budynek Muzeum Historii Żydów Polskich. Był członkiem IARP, Ordre des Architectes et des Ingénieurs w Luksemburgu i mediolańskiego Ordine degli Architetti della Provincia di Milano oraz współzałożycielem luksemburskiej Fundacji Architektury i Inżynierii. Publikował teksty m.in. w „Res Publice Nowej”, „Tygodniku Powszechnym”, „Zeszytach Literackich”, „L’Architecture d’Aujourd’hui” i „Architectural Review”.
Jacek Michalski urodził 13. czerwca 1947 r. w Wągrowcu, zmarł 28 grudnia 2016 r.
Urbanista i architekt. Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. W latach 1971–1974 projektant w GP Instytutu Planowania Przestrzennego Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. W 1974–1978 architekt w Biurze Centralnym Lotnictwa Cywilnego. Współpracował m. in. z Jerzym Hryniewieckim, Zdzisławem Hryniakiem, Wojciechem Kubikiem, Heleną Syrkus, Andrzejem Pazdejem, Maciejem i Ewą Krasińskimi, Olgierdem Jagiełłą oraz Jerzym Szczepanikiem-Dzikowskim. W latach 1982–1988 mieszkał i pracował jako architekt oraz konsultant w Algierii w biurach projektowych BEAO i BEWO w Oranie. Od 1989 do 2016 r. jako architekt niezależny współpracował z biurami Georges Reuter Architectes oraz Perry Weber et Associés w Luksemburgu.
Stanisław Berbeć urodził się 15 marca 1954 r. w Gorzkowie.
Architekt i urbanista. Rozpoczął studia na inżynierii lądowej w Lublinie, a następnie podjął studia na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Wyjechał do Luksemburga tuż przez stanem wojennym w Polsce. Dyplom architekta uzyskał w Saint–Luc w Liege w Belgii w 1984 r. Do dzisiaj mieszka i pracuje w Luksemburgu. Wyniki jego badań nad architekturą wiejską Luksemburga „Approche typologique de l’architecture rurale au Grand– Duché de Luxembourg” zostały wydane w 1992 r. przez tamtejsze Ministerstwo Kultury. W 1995 r. za otrzymał nagrodę Luxembourg Architecture Prize. Brał udział w krajowych i międzynarodowych konkursach architektonicznych, m.in. na Akademię Prawa Europejskiego w Trewirze (wyróżnienie), Centrum Kongresowe EUR w Rzymie (wybór na 9. Biennale Młodych Artystów Europejskich w Rzymie) oraz Administrację Miejską w Tuntange (zwycięzca konkursu w 2005 r., wymieniony wśród projektów wyróżnionych w Bauhärepraïs 2012 r.). W Polsce Berbeć współpracuje z magazynem „Architektura”, dzięki któremu rozsławia luksemburską architekturę. Jest też odpowiedzialny za koncepcję i projekt wystawy..





- aplikacji modelu LCC (Life Cycle Cost) do oceny efektywności zakupu i modernizacji taboru komunikacji zbiorowej w Krakowie;
- logistyki zaopatrzenia, magazynowania, dystrybucji i zaplecza technicznego eksploatacji autobusów z napędem wodorowym;
- zastosowania pojazdów autonomicznych w komunikacji zbiorowej;
- technologii naprawy pakietów baterii w autobusach elektrycznych.

Testy PKanoe zakończone sukcesem. Studencki betonowy kajak weźmie udział w międzynarodowych zawodach
![]() |
![]() |
PKanoe – beton, który pływa! Testy politechnicznej łódki
autor materiału: Adam Sadło


KOMUNIKAT NR 2
REKTORA POLITECHNIKI KRAKOWSKIEJ
im. Tadeusza Kościuszki
z dnia 29 stycznia 2021 r.
znak R.0201.13.2021
w sprawie przedłużenia obowiązywania Komunikatu nr 13 Rektora PK z dnia 9 listopada 2020 r.
Przedłużam obowiązywanie Komunikatu nr 13 z 9 listopada 2020 r. w sprawie pracy zdalnej do dnia 28 lutego 2021 r.
R E K T O R
prof. dr hab. inż. arch. Andrzej Białkiewicz









