WYDZIAŁ MECHANICZNY

 

 

6

WIODĄCA DYSCYPLINA: INŻYNIERIA MECHANICZNA

 

KATEGORIA: A

 

Minister Edukacji Narodowej i Nauki decyzją nr 352/208/2022 z dnia 26 lipca 2022 roku, przyznał Politechnice Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki kategorię naukową A w dyscyplinie inżynieria mechaniczna. Z uwagi na występujące na Politechnice Krakowskiej powiązanie dyscypliny naukowej reprezentowanej przez pracowników z Wydziałem, w którym są zatrudnieni, oznacza to utrzymanie kategorii naukowej A uzyskanej w parametryzacji za lata 2013-2016 w ewaluacji za lata 2017-2021 przez dyscyplinę naukową inżynieria mechaniczna reprezentowaną na Wydziale Mechanicznym PK. Utrzymanie kategorii naukowej świadczy o wysokim poziomie działalności naukowej pracowników Wydziału Mechanicznego potwierdzonych publikacjami naukowymi w renomowanych czasopismach naukowych indeksowanych w uznanych bazach międzynarodowych Scopus i Web of Science (Clarivate). Działalność badawcza i naukowa jest oparta o współpracę z wieloma przedsiębiorstwami (komercjalizacja wyników badań naukowych i prac rozwojowych) oraz ma istotny i zauważalny wpływ na funkcjonowanie gospodarki i społeczeństwa w szczególności w obszarach ochrony zdrowia, bezpieczeństwa narodowego i ochrony środowiska.

 

Informacje o Wydziale

Obecnie na Wydziale zatrudnionych jest 184 nauczycieli akademickich w tym 13 profesorów tytularnych oraz 30 profesorów uczelnianych ze stopniem naukowym doktora habilitowanego.

W dyscyplinie inżynieria mechaniczna aktualnie 30 kształci się i prowadzi badania naukowe w ramach Szkoły Doktorskiej Politechniki Krakowskiej. 15 doktoratów ma charakter doktoratu wdrożeniowego.

Na Wydziale prowadzonych jest 10 kierunków studiów stacjonarnych w dyscyplinie inżynieria mechaniczna. Osiem spośród tych kierunków obejmuje studia I stopnia (inżynierskie) i II stopnia (magisterskie). Pięć kierunków studiów oferuje kształcenia w trybie niestacjonarnym, a jeden kierunek studiów kształcenie w języku angielskim. Obecnie na Wydziale studiuje 2838 osób. Na Wydziale prowadzone są również studia podyplomowe w 4 kierunkach. Od 1998 roku, czyli od chwili kiedy pojawiły się studia MBA w Polsce prowadzony jest na Wydziale program Executive Master of Business Administration w ramach Polsko-Amerykańskiej Szkoły Biznesu (partner amerykański Central Connecticut State University).

W strukturze Wydziału występuje 7 katedr oraz 3 laboratoria. Dwa spośród laboratoriów: Laboratorium Metrologii Współrzędnościowej oraz Laboratorium badań Technoklimatycznych i Maszyn Roboczych są laboratoriami akredytowanymi przez Polskie Centrum Akredytacji wg normy PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02.

 

Główne obszary badawcze Wydziału Mechanicznegowm

  • rozwój teoretycznych i doświadczalnych metod analizy materiałów, konstrukcji mechanicznych oraz ich optymalizacja;
  • teoretyczna i doświadczalna analiza maszyn i urządzeń przepływowych;
  • rozwój zrównoważonych metod projektowania, badań, diagnostyki i oceny niezawodności proekologicznych pojazdów i napędów samochodowych i szynowych;
  • rozwój dokładnych metod pomiarów współrzędnościowych przeznaczonych do zautomatyzowanych i zrobotyzowanych systemów wytwarzania oraz wzorcowania obiektów i systemów pomiarowych w zakresie od nano do makro-wymiarów;
  • inżynieria i automatyzacja produkcji;
  • metrologia współrzędnościowa;
  • badania symulacyjne pojazdów szynowych;
  • nowoczesne materiały kompozytowe;
  • inżynieria odwrotna i rekonstrukcyjna;
  • druk 3D dla medycyny;
  • konstrukcja i badania symulacyjne pojazdów oraz badania alternatywnych paliw.

 


Osiągnięcia Wydziału

 

Osoba: dr hab. inż. Krzysztof Karbowski, prof. PK

Katedra Inżynierii i Automatyzacji Produkcji

Opis: Prace badawcze dotyczące zastosowania inżynierii rekonstrukcyjnej rozpoczęte zostały w 2001 r. Rezultaty badań naukowych były prezentowane w postaci ponad 30 artykułów oraz w monografii habilitacyjnej. Główne wnioski pokazują, iż tomografia komputerowa, uzupełniona inżynierskimi metodami oceny dokładności pomiarów, jest metodą pomiaru wystarczającą do zaprojektowania i wykonania implantów medycznych, stosowanych we współczesnej neurochirurgii, chirurgii twarzowo-szczękowej oraz herniologii.

Współpraca: TRICOMED S.A., Gdański Uniwersytet Medyczny

  • skonstruowanie (we współpracy z TRICOMED) pierwszego na świecie indywidualnie dopasowanego implantu do chirurgicznego leczenia przepukliny pachwinowej Optomesh 3D ILAM (Inguinal Laparoskopic Anatomical Mesh) - wszczepienie 5 pacjentom w 2021 r.;
  • złoty medal Międzynarodowej Wystawa Wynalazków GENEVA INVENTIONS 2022;
  • opracowanie dedykowanych protez kości czaszki do kranioplastyki (118 wszczepień, 2017-2021);
  • opracowanie wyrobów uciskowych Codopress i Codopress Premium (we współpracy z TRICOMED) stosowanych w presoterapii blizn pooparzeniowych;
  • złoty medal IPITEx 2020 Bangkok (Intenational Intellectual Property,Invention and Technology Exposition);
  • skonstruowanie anatomicznej trójwymiarowej protezy do wypełniania ubytków kości oczodołu;
  • złoty medal na Międzynarodowych Targach Wynalazczości INOVA 2018 w Zagrzebiu oraz nagroda specjalna od Toronto International Society of Innovation & Advanced Skills (TISIAS).

Osoby: prof. dr hab. inż. M. Brzeżański, dr hab. inż. M. Noga, prof. PK, dr inż. M. Mareczek, dr inż. T. Papuga, mgr inż. Ł. Rodak.

Katedra Pojazdów Samochodowych

Unikalne w skali światowej prace badawcze dotyczące możliwości wykorzystania alternatywnych paliw, w tym wodoru w czystej formie lub jako odpadowy produkt z procesów przemysłowych, prowadzone są przez Katedrę Pojazdów samochodowych od lat 90 XX w. Badania prowadzone od 2017 r. dotyczą zagadnień: bezpośredniego wtrysku wodoru do cylindra tłokowego silnika spalinowego, utylizacji niebezpiecznych odpadów gazowych (w tym wodoru), wykorzystania energetycznego odpadowych produktów przemysłowych, propagowania czystych źródeł energii, promocji wodoru jako nowego nośnika energii w transporcie i gospodarce. W badaniach wykorzystywane są stanowiska do badania silników tłokowych zasilanych wodorem. Tory pomiarowe pozwalają na określanie parametrów roboczych oraz emisji toksycznych składników spalin, zgodnie z wymaganymi standardami. Prowadzone są też badania z zastosowaniem wodorowych ogniw paliwowych, jako źródeł napędu w transporcie.
Dzięki współpracy z przemysłem badania mają zastosowania praktyczne.

Efektem badań jest też udział Pracowników Katedry w pracach Polskiej Strategii Wodorowej, Śląsko-Małopolskiej Doliny Wodorowej, a także „Porozumieniu sektorowym na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce”. Wpływ badań ma znaczenie dla gospodarki w skali światowej – zmierzającej do neutralności klimatycznej, m.in. poprzez dekarbonizację przemysłu, energetyki i transportu.

Współpraca: HORUS Energia, Toyota Motor Poland.

 

Osoby: dr Maciej Górowski, mgr inż. Tymoteusz Rasiński, mgr inż. Aleksandra Lisowska

Katedra Pojazdów Szynowych i Transportu

To projekt badawczo-rozwojowy realizowany przy współpracy z grupą „Polskie Symulatory”. Urządzenie składa się z wiernie odzwierciedlonej kabiny tramwaju NGT6, układu projekcji scenerii jazdy, stanowiska instruktorskiego oraz dedykowanego oprogramowania symulacyjnego i instruktorskiego. Stanowisko instruktorskie oraz specjalistyczne oprogramowanie symulatora zapewnia wierne odzwierciedlenie poruszania się tramwajem w warunkach miejskich. Możliwe jest wdrażanie różnych zdarzeń ruchowych, zmiana warunków atmosferycznych, pór roku oraz inicjowanie usterek infrastruktury oraz samego tramwaju. W kabinie symulatora zamontowany jest układ monitoringu, zapewniający bieżący podgląd jazdy oraz możliwość rejestracji jazdy wraz parametrami jej przebiegu.
Symulator jest wykorzystywany w procesie dydaktycznym studentów, w ramach prac naukowo-badawczych (dotyczących np. ergonomii czy też psychologii transportu) oraz szkoleń.
Urządzenie to jest praktycznym uzupełnieniem wiedzy teoretycznej przekazywanej studentom, umożliwiającym rzeczywiste zapoznanie się z budową, eksploatacją oraz zasadami sterowania pojazdu szynowego, jak również działaniem infrastruktury go otaczającej w ruchu miejskim.

Symulator jest wykorzystywany również w procesie szkolenia kandydatów na motorniczych odbywających kurs na pozwolenie do kierowania tramwajem w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym SA w Krakowie. Kursanci poznają technikę prowadzenia tramwaju w urządzeniu tuż przed rozpoczęciem jazd w rzeczywistym wagonie szkoleniowym, co wpływa na ich lepsze przygotowanie do rozpoczęcia jazdy w rzeczywistych warunkach.

Współpraca: Polskie Symulatory, MPK S.A.


Akredytowane (PCA oraz obronność i bezpieczeństwo) laboratorium wykonuje badania w zakresie: odporności na temperaturę (podwyższoną i obniżoną), wytrzymałości na zmiany temperatury otoczenia i rozkładu temperatury obiektów wojskowych – czołgów, pojazdów i samochodów specjalnych, stanowisk dowodzenia, kontenerów roboczych, sprzętu inżynieryjnego.

W laboratorium przeprowadzane są również badania w najnowszym modelu komory do przyspieszonych badań starzeniowych. Urządzenie w ciągu kilku dni lub tygodni może odtworzyć uszkodzenia materiału spowodowane przez działanie całkowitego widma światła słonecznego, podwyższoną wilgotność oraz deszcz, które w naturalnych warunkach atmosferycznych powstają w ciągu miesięcy lub lat. Badania starzeniowe wykonywane na próbkach, pozwalają na ocenę zmian ich koloru, kształtu, wytrzymałość czy cech funkcjonalnych. Badania te są wykonywane dla przemysłu: samochodowego, kolejowego, lotniczego, obronnego, budowlanego itd.

Laboratorium wykonuje również badania wibroakustyczne – związane z hałasem maszyn i urządzeń, pomiary drgań, akustyka budowlana, oddziaływanie hałasu na środowisko, badanie odporności urządzeń na drgania i udary mechaniczne.

 

  • NSMET
  • Polska Metrologia:
    • system Wirtualnej Maszyny Współrzędnościowej jako narzędzia optymalizacji strategii pomiarowej oraz wyznaczania niepewności pomiaru współrzędnościowego opracowania podstaw hierarchicznych pomiarów dużych obiektów inżynierskich z wykorzystaniem metod punktowych i polowych;
    • analizy możliwości zastosowania sztucznej inteligencji w pomiarach nierówności powierzchni.